Artikelen

Racing Genk heeft primeur met onthulling nieuwe shirts in AR

De start van het nieuwe voetbalseizoen wordt door vrijwel iedere voetbalclub aangegrepen om nieuwe shirts te presenteren. De shirtpresentatie is uitgegroeid tot een manier om je als club te onderscheiden én het biedt een mooie mogelijkheid om via storytelling invulling te geven aan clubcultuur. Racing Genk pakt dit jaar uit en heeft een primeur; het is verantwoordelijk voor de eerste Augmented Reality Shirt Launch.

Laat je niet ontmoedigen door het succes van de OranjeLeeuwinnen

De Oranjevrouwen hebben het gewoon geflikt; de halve finale van het WK én een ticket naar de Olympische Spelen in Tokio. Het vrouwenvoetbal krijgt, na het succes van 2017, opnieuw een enorme boost. Dat kan niet anders. Steeds meer grote BVO’s tonen interesse in het starten van een vrouwenelftal. Ik hoop dan ook van harte dat we de komende jaren niet meer hoeven te schrijven over hoe moeizaam het gaat in de Eredivisie, maar over alle talenten die vanuit de Nederland Europa gaan veroveren. En ik hoop ook dat andere sporten en bonden inspiratie halen uit het (media)succes van de Oranjevrouwen.

KBVB grijpt mislopen WK aan om vrouwenvoetbal écht op de kaart zetten

Waar de Oranjevrouwen in 2017 Europees kampioen werden en op het WK in Frankrijk opnieuw hoge ogen gooien, heeft vrouwenvoetbal in België nog niet de massa bereikt. De Red Flames wisten zich pas eenmaal (EK 2017) te kwalificeren voor een groot eindtoernooi. Daar moet verandering in komen, vindt de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Manu Leroy, manager marketing & communicatie bij de Belgische voetbalbond, licht in Sport & Strategie editie Vlaanderen de plannen van de bond toe.

De transformatie van TOTO: van stoffig merk naar 'part of culture'

“Ik zet een 1-tje hier, en een X-je daar”. Elke voetballiefhebber zal de zin herkennen uit de reclame van TOTO, waarin Royston Drenthe 'Koning TOTO' is. TOTO, onderdeel van de Nederlandse Loterij, gooide twee jaar geleden het roer om en herpositioneerde zichzelf. De bookmaker wist het stoffige imago van zich af te schudden en onderdeel te worden van de voetbalcultuur.

Het laatste sportmarketingnieuws: Almere City introduceert periode-sponsoring

In de week waarin Australië en Indonesië hun interesse toonden in de organisatie van het WK 2034, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Eredivisieclubs presenteren massaal nieuwe sponsors

De voorbereiding op het nieuwe seizoen is voor veel Eredivisieclubs begonnen. En net op tijd heeft een groot aantal clubs nieuwe sponsors gevonden. FC Groningen en RKC Waalwijk presenteerden deze week een nieuwe hoofdsponsor, terwijl Willem II een nieuwe rugsponsor vond. Daarnaast breidde Vitesse de bestaande samenwerking met Osonyq flink uit.

Sportinnovatie centraal op de slimste vierkante kilometers van Europa

Het 3D tijdritpak hielp Tom Dumoulin de Giro d’Italia winnen, Hawk-Eye maakte tennis eerlijker en kunstgras zorgde in zowel hockey als voetbal voor een revolutie. Allemaal voorbeelden van innovatie in sport. Tijdens de 16e editie van het Sport Innovatie Congres op maandag 7 oktober op de High Tech Campus in Eindhoven staat sportinnovatie centraal. Op het congres wordt ook de Dutch Sport Innovation Award uitgereikt voor de beste sportinnovatie van Nederland.

Ajax en Ziggo verlengen lucratieve samenwerking

Ajax en hoofdsponsor Ziggo hebben de bestaande sponsorovereenkomst tussentijds opengebroken en met twee jaar verlengd. De vernieuwde en opgewaardeerde overeenkomst loopt tot en met 30 juni 2022.

Digitalisering sportbonden: KNVB wil impact hebben met communicatie

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 5 interviewen we de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond.

Augmented Reality-games als kans voor gemeenten en bedrijven

Sinds de release van Pokémon GO in de zomer van 2016 hebben gamefans lang moeten wachten op de volgende grote release met betrekking tot een augmented reality-game. Vorige week rolde Niantic, de Pokémon GO ontwikkelaar, de eerste versie uit van een gloednieuwe augmented reality game: Harry Potter: Wizards Unite.

Het laatste sportmarketingnieuws: Video on demand populairder dan tv

In de week waarin Nederland weer aan 'countrymarketing' deed met de Oranje optochten in Frankrijk, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Formule E moet Eindhoven verder op de internationale kaart zetten

De gemeente Eindhoven gaat serieus werk maken van het organiseren van een Formule E-race in de stad. Met de ondertekening van een Letter of Interest formaliseerde wethouder Stijn Steenbakkers de interesse aan organisator Formule E Holdings. Ook het Eindhovense bedrijfsleven reageert positief op de plannen. De organisatie van een zogenaamde ePrix moet de Metropoolregio Eindhoven internationaal op de kaart te zetten als dé hotspot voor technologie, design, kennis en mobiliteit.

Hoe CrossFit uitgroeide tot een serieuze speler in de sportwereld

Voor iedereen die dagelijks door social media scrollt, is er geen ontkomen aan; CrossFit. Of het nu je buurman is die een poging waagt of een vriendin die zich in een zogeheten Crossfit Box helemaal uitleeft. CrossFit is geen hype maar een serieuze speler in de sportwereld. En ja, ook ik ben om. Nou ja, deels dan. Want waar de meeste mensen dagelijks tijd doorbrengen om nog beter, sneller en sterker te worden, ben ik vooral geïntrigeerd door de commerciële kant van CrossFit.

Koffiemerk Il Magistrale verovert de wielerwereld

Wat begon op de zolder van een zorgboerderij met een koffiebrander, is nu een succesvol koffiemerk onder wielrenners; Il Magistrale. Oprichter en eigenaar van het merk Bas van den Heuvel kreeg de stimuleringsprijs van SX voor zijn product. "Nu willen we ons product ook verder uit gaan breiden in Europa."

Deze finale wordt mede mogelijk gemaakt door...

'Deze Champions League-finale wordt mede mogelijk gemaakt door Lays Chips.' Ik blijf het een gek fenomeen vinden dat grote sportevenementen gesponsord worden door een chipsfabrikant. De grote vanzelfsprekendheid dat chips bij topsport hoort vind ik achterhaald. Ik hield dan ook mijn hart vast voor deze sportzomer.