We leven in tijden waarin een hoop gebeurt, met maatschappelijke thema's die ook van de sportwereld vragen om er aandacht aan te geven. Sport hoeft hierin geen kant te kiezen, maar heeft zeker de mogelijkheid om je te raken, in contact te brengen en te inspireren, om wat extra licht te laten branden rondom de donkere kerstdagen, om te geven aan de mensen om ons heen en de fans op de tribune, thuis of diegene die we missen en om warmte en liefde te delen met elkaar. Daarom maken we ook dit jaar weer een rondje langs de velden voor opvallende kerstboodschappen uit de sport.
Het is de achtste keer dat we dit rondje maken en daarmee is het een van de langstlopende tradities van SPORTNEXT. Ik blijf het met overtuiging herhalen: kerst is een moment waarop je samen met je achterban terug- en vooruitblikt, waarop warmte gedeeld wordt met supporters, je de liefde van de fan op een warm moment aanhaalt en je de ogen opent voor grotere onderwerpen in de maatschappij. Het lijkt voor sommigen wellicht een té makkelijk en voor de hand liggend moment om op in te springen, maar hopelijk inspireert dit blog hen om volgend jaar dan de band met fans aan te halen.
De basis is de mooie kerstboodschap. En het maakt eigenlijk niet uit hoe die gebracht wordt: het wordt altijd gewaardeerd, als het maar uit het hart komt. We zetten de favorieten uit het verleden nog even op een rij; Jingle Balls van Borussia Dortmund (2015), het kerstlied van Bayern München (2016), #WeWishJu Juventus (2017), LevelUP van datzelfde Juventus (2018), het kerstverhaal van Club Brugge
(2019), het blauwwitte koor van Schalke 04 (2020), Xmas lab van Juventus (2021) en de stille nacht van Bayern München
(2022).
De playlist
tikt inmiddels meer dan 850 video’s aan. Een greep uit de internationale kerstboodschappen van dit jaar:
Maar er zijn natuurlijk nog heel, heel veel meer voorbeelden. Bekijk alle video’s in de playlist, in volgorde van meest recent geüpload.
De kersttrui. In 2016 hadden slechts twee clubs in de Eredivisie een kersttrui, inmiddels is bijna de hele competitie wel voorzien. Enkel AZ, Heracles Almelo en RKC Waalwijk bieden geen kersttrui aan. PSV heeft er zoals al vele jaren weer eentje samen met partner EnergieDirect en betrekt in die zin nog de sponsorafdeling bij het kerstfeest, maar verder is het inmiddels wel business as usual geworden. Er zitten weinig verrassende verhalen achter de truien en ze lijken meer dan ooit echt een merchandiseproduct te zijn voor de feestdagen.
De duurste kersttrui is van Vitesse (55 euro) en Almere City heeft met 30 euro (inclusief muts) de goedkoopste combinatie. Dit jaar kon ook een kersttrui in de Formule 1 gespot worden. Ik zou clubs toch graag willen uitdagen om, als je meer met een kersttrui wil bereiken, eerder met de invulling en het verhaal te beginnen. Ik wil volgend jaar bijvoorbeeld zien dat N.E.C een Serious Request-sweater uitbrengt, de opbrengst bij Feyenoord naar de Giovanni van Bronckhorst Foundation gaat en een teamfoto van Vitesse in kerstsweater voor een veiling voor Support Casper.
Tijd voor nog meer mooie voorbeelden waarin sport de kerstdagen gebruikt om warmte te delen met fans, telkens op een eigen, bijzondere manier. In de weken voorafgaand aan kerst waren al enkele acties te zien die je laten nadenken over het contact met je medemens. De social hate-campagne van Ajax bijvoorbeeld, of de lichtjesactie voor overleden fans bij PEC Zwolle, de anti-pestcampagne van RKC Waalwijk of de actie tegen armoede van Willem II. Of wat te denken van de speciale aandacht voor de wensen van deze fans van Sparta Rotterdam en Vitesse.
In deze donkere dagen zien we meer van dit soort initiatieven. Sommige zijn al vaste tradities, zoals het kerstzingen dat al bijna twintig jaar plaatsvindt bij Union Berlin, Borussia Dortmund en diverse andere Duitse clubs. Denk ook aan de decemberkalenders, zoals bij Sparta Rotterdam. FC Utrecht en Anderlecht hadden speciale wintersferen voor fans rondom hun wedstrijden. Veel clubs, zoals Vitesse, hebben ziekenhuizen bezocht. In de playlist op YouTube zitten nog de nodige “lollige” video’s waarin sporters cadeaus inpakken en andere spelletjes spelen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden:
In 2023 is vooral het verhaal van warmte en contact met fans uitgesproken. Voor 2024 is er zeker ruimte om nog meer een beroep te doen op de beleving en betrokkenheid. Combineer verschillende zaken die je als organisatie al doet en maak er een organisatie-breed verhaal van. Focus dus niet enkel op de maatschappelijke afdeling, een merchandiseproduct of een ziekenhuisbezoek, maar breng het samen, mét aandacht voor de vele grote en kleine momenten om de band met de verschillende fans aan te halen. En dit hoeft uiteraard niet enkel of alleen bij kerst. Want of het nu kerst, valentijn, vader- en moederdag, vakantie of koningsdag is; het zijn logische momenten om - samen met je fans - positief te beleven.
Heb ik een voorbeeld gemist? Of wil je graag meer van dit soort voorbeelden? Laat het me zeker weten!
Jingle all the way!