Artikelen

'Er zijn een aantal hoofdstukken toegevoegd aan ons calamiteitenplan'

Op het circuit van Portimao staat in het weekeinde van 23 tot en met 25 oktober de Grand Prix Formule 1 van Portugal op het programma. Een sportevenement waarbij ook ATPI sinds lange tijd weer operationeel aan de slag kan gaan. “Zij het op kleine schaal,” zo zegt John Bergmann, binnen ATPI commercieel verantwoordelijke voor Corporate en Sports Events. “Het is nog heel beperkt, hoor. Komend weekeinde gaat het in de Algarve om 150 mensen, waarvan er 140 uit Portugal komen.”

Hoe kun je een digitale strategie inpassen in de sport?

De sport globaliseert en technologie helpt daarbij. Door deze globalisering verandert de wereld van sportmarketing. Hoe kun je inspelen op deze veranderingen en welke competenties zijn nodig om in een digitale marketing omgeving effectief en succesvol te opereren? Het antwoord op deze en vele andere vragen krijg je in het internationale educatie programma van de Victoria University in Australië, Track en SportsCloud.

KNVB introduceert E_Oranje om jongeren eerder en langer aan voetbal te binden

De KNVB heeft dinsdag bekendgemaakt een digitaal Nederlands elftal te beginnen. Met dit zogenaamde E_Oranje, waarvan Koen Weijland bondscoach wordt, wil de voetbalbond de beleving van de voetbalfans vergroten en een zo groot mogelijk aantal fysieke voetbalfans en E_voetballers bereiken en verbinden.

Feyenoord verlengt met hoofdsponsor Droomparken, nieuwe naam op Europees shirt

Het contract tussen Feyenoord en hoofdsponsor EuroParcs Group (het nieuwe moederbedrijf van de huidige hoofdpartner Droomparken) is met een jaar verlengd, tot en met juni 2022. Tevens is er een optie in het contract opgenomen voor nog een extra seizoen. Onderdeel van de afspraken is dat EuroParcs nu al op de tenues van de Rotterdamse club prijkt, tijdens de Europa League wedstrijden dit seizoen.

Van sportmarketing naar sportmerketing: "Neem het merk van de sport als vertrekpunt"

Sportmarketing in zijn huidige vorm is op sterven na dood. Dat zegt Stefan Kraft van Ermel, directeur van sportmarketingbureau Comeback sports. Het bedrijf positioneert merken in de sportbranche, maar gelooft niet in de ijzeren sportmarketingwetten en de vluchtigheid ervan. Het alternatief? “Wij introduceren sportmerketing. Sport en merk. Die twee hebben in onze filosofie alles met elkaar te maken.”

Het laatste sportmarketingnieuws: Hervormingen Premier League tegengehouden door clubs

In de week waarin de Nederlandse sportwereld weer grotendeels werd stilgelegd, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Wat betekent de focus van Disney op streaming voor de sport?

Walt Disney gaat de komende jaren volop inzetten op de verschillende videostreamingdiensten van het bedrijf. Een reorganisatie van de media- en entertainmenttak betekent dat de eigen contentplatforms nog belangrijker gaan worden. De focus van Disney op streaming gaat mogelijk ook gevolgen hebben voor de sportwereld en het sportmedialandschap. Een analyse.

KNHB werkt aan 'Marktplaats' voor flexhockey

De KNHB is net als veel andere bonden al langer bezig om het aanbod beter aan te laten sluiten op de ongebonden sporter. De hockeybond ontwikkelde samen met verenigingen al verschillende nieuwe concepten en initiatieven om trainingen en wedstrijden flexibeler aan te bieden. Om deze strategie kracht bij te zetten, zijn nieuwe vormen zoals Hockey7’s en Hockeybootcamp nu ondergebracht onder de paraplu ‘flexhockey’. Met een online platform worden vraag en aanbod van deze flexibele hockeyvormen straks aan elkaar gekoppeld.

Groei sportsector meer dan gehalveerd vanwege coronavirus

De groei van de sportsector zal in de komende drie tot vijf jaar dalen tot 3,3 procent als gevolg van het coronavirus. Eerder werd nog uitgegaan van een jaarlijkse groei van maar liefst 8 procent. Dat blijkt uit een enquête van PricewaterhouseCoopers (PwC) onder honderden experts uit de sportwereld.

Korfbal League en Eyecons starten online korfbalplatform

Met ingang van het komende Korfbal Leagueseizoen zijn alle Korfbal Leagueduels live te zien via een online korfbalplatform, opgezet in samenwerking met Eyecons. Dat hebben het KNKV en de Korfbal Leagueverenigingen onlangs afgesproken met Eyecons. Het online videoplatform is op dit moment al de plek voor live voetbal (Tweede Divisie), live hockey (Hoofdklasse dames en heren) en live honkbal (Hoofdklasse).

Streamingplatform Buzzer wil de manier waarop we naar sport kijken veranderen

Veel sporten en competities hebben de laatste jaren een hoop kijkers verloren. Dat komt onder meer omdat jongeren over het algemeen minder interesse hebben in sport dan voorgaande generaties. Een Amerikaans bedrijf denkt hier met een nieuw businessmodel verandering in te kunnen brengen. Streamingservice Buzzer hoopt de drempel om naar live sport te kijken te verlagen met een geclusterd aanbod en gepersonaliseerde notificaties.

Hoe Burger King van Stevenage FC het meest populaire team in FIFA 20 maakte

Hoe kun je miljoenen jongeren wereldwijd bereiken, zonder daar heel diep in de buidel voor te hoeven tasten? Bij Burger King hebben ze deze ‘code’ weten te kraken. De fastfoodketen ging in 2019 een samenwerking aan met de Engelse voetbalclub Stevenage FC, dat uitkomt op het vierde niveau in Engeland. Middels een zeer slimme campagne in FIFA 20 werd de tot voor kort onbekende club het meest gekozen team in de populaire voetbalgame.

Het laatste sportmarketingnieuws: GAMMA stapt in gaming

In de week waarin de Bundesliga bekendmaakte dat de waarde van de buitenlandse tv-rechten met 20% zijn gedaald vanwege corona, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Corona-proof King of the Court als blauwdruk voor toekomstige sportevents

Als eerste grote sportevenement in Nederland dat sinds de coronacrisis met publiek werd georganiseerd, wist King of the Court veel ogen op zich gericht. Het beachvolleybaltoernooi nieuwe stijl wist niet alleen indruk te maken met de maatregelen en protocollen rondom corona, ook de fanbeleving en het concept zelf konden op veel enthousiasme rekenen. Het evenement maakte duidelijk dat een pandemie geen belemmering voor een succesvol en sfeervol sporttoernooi hoeft te zijn.

Virgil van Dijk behoort tot 50 best te vermarkten sporters

Het Amerikaanse sportbusiness platform SportsPro heeft wederom een lijst samengesteld met 50 sporters waar bedrijven het best hun sponsorgeld in kunnen investeren. Virgil van Dijk maakt dit jaar zijn debuut in de lijst. De Nederlander staat op de 23e plaats. Lionel Messi is de best te vermarkten sporter.