Artikelen

Het laatste sportmarketingnieuws: Vitesse introduceert maandabonnement

In de week van kerst, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Jingle Balls 2019

Het is weer zover! Kerst staat voor de deur. Een warme tijd die we samen met geliefden om ons heen doorbrengen. Samen bij de kerstboom, een warm en mooi moment in het jaar. Zo kom je dichter bij elkaar. Sport staat tijdens kerst ook stil bij de mensen om haar heen, en met name haar geliefde supporters. Op heel veel verschillende manieren. Voor het vierde jaar op rij ben ik een rondje langs de velden gegaan. Voor jou weer een vol kerstpakket! Met voorbeelden uit voetbal, basketbal, volleybal, ijshockey, rugby, NASCAR, wielrennen, Formule 1 en honkbal. Ik wens iedereen een waardevolle en liefdevolle periode met iedereen die je lief is en een gezond en sportief 2020!

Curaçao Tennis Legends promoot Curaçao als vakantiebestemming

Onlangs werd op Curaçao de derde editie van de Curaçao Tennis Legends georganiseerd. Het evenement is de opvolger van de AFAS Tennis Classics, wat vijftien jaar een begrip was in de zakelijke markt in Nederland. Bij de verplaatsing van het tennistoernooi naar Curaçao is het belangrijkste ingrediënt, de oud-tennisprofs, hetzelfde gebleven. Door de samenwerking met het Curaçao Tourist Board heeft de marketing van het evenement wel een heel andere insteek gekregen, zegt toernooidirecteur Eric Kersten van Team TOC. "We gebruiken het evenement nu als middel om Curaçao te promoten als vakantiebestemming."

Sportsponsoring in 2019: en de (online) winnaars zijn...

Het einde van het jaar is in zicht. Traditiegetrouw hét moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. In dit artikel kijken we, op basis van data van OBI4wan, naar de grootste en meest zichtbare sportsponsoren online. Welke 10 merken verzorgen de meeste online buzz? En welke opvallende momenten zien we het afgelopen jaar terug in de data?

Sport & Media Nieuwjaarsdiner 2020: Nederland terug op de wereldkaart

In het hart van de sport, Papendal, vindt op maandag 27 januari 2020 het jaarlijkse Sport & Media Nieuwjaarsdiner plaats, rond het thema 'Terug op de wereldkaart'. Deze zesde editie staat in het teken van sportjaar 2020 en de rol van betekenis die Nederland lokaal, regionaal en mondiaal kan en wil spelen. Met bevlogen betrokkenen blikken we vooruit!

Deze sportman & sportvrouw genereerden de meeste online buzz in 2019

2019 is bijna ten einde. Tijd voor een terugblik op de prestaties van 'onze sporthelden' dit jaar. En wat een sportjaar was het! De Sportman en Sportvrouw van het Jaar zijn door NOC*NSF inmiddels bekendgemaakt. Waren deze winnaars ook het meest besproken op online media? Waar liggen de piekmomenten, wat is het bereik en sentiment? OBI4wan zocht het voor je uit.

De top 11 vrouwen(teams) in sport van 2019

Het einde van het jaar is in zicht dus hoogste tijd voor de lijstjes. Ons al druk vergapend aan de overvolle sportkalender van 2020, blikken we toch nog even terug op een fantastisch sportjaar 2019. Welke prestaties, sporters, merken en campagnes vielen ons op? In willekeurige volgorde een top 11.

HEMA wordt co-sponsor van Team Jumbo-Visma

Warenhuisketen HEMA wordt co-sponsor van schaats- en wielerploeg Team Jumbo-Visma. De komende vier jaar prijkt HEMA op de wedstrijdkleding van beide sportploegen.

Het wielrennen moet vernieuwen en zichzelf opnieuw uitvinden

Wat een weelde: tegenwoordig doen de Nederlandse wielerploegen mee in de strijd om de bovenste plekken in de Tour de France, de Giro d’Italia én de Vuelta. Dat is wel eens anders geweest. Maar helaas moeten Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk en al die andere toppers elk jaar kiezen welke koersen ze willen en kunnen rijden. Dat zou toch anders moeten kunnen?

Dit betekenen Gartner’s technologietrends voor de sportsector in 2020

Onderzoeksbureau Gartner deelt jaarlijks de tien belangrijkste technologische ontwikkelingen voor het komende jaar. Eind oktober presenteerden ze in Orlando de trends voor 2020. De focus lag dit jaar op people-centric smart spaces, of eenvoudiger gezegd: op de impact die technologische trends hebben op mensen (werknemers, klanten maar uiteraard ook sporters en sportfans) en de omgeving waarbinnen ze zich bevinden (thuis, op het werk, maar ook op het sportveld, in het voetbalstadion, etc.). Wat zijn nu de tien technologische trends voor 2020, en vooral: wat betekenen ze voor de sportsector?

Het laatste sportmarketingnieuws: ABN AMRO verlegt focus naar Ajax Vrouwen

In de week waarin verschillende honkballers in de VS contracten tekenden ter waarde van honderden miljoenen dollars, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Nederlandse sporters krijgen meer commerciële mogelijkheden tijdens Spelen

Sporters van TeamNL die komende zomer deelnemen aan de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio krijgen ruimte om ook in deze periode hun privésponsors te promoten. De bekende 'Rule 40' wordt in navolging van andere landen ook in Nederland verruimd. Sponsors mogen tijdens de Spelen binnen de vastgestelde voorwaarden campagne voeren met de beeltenis van olympische sporters.

Wat de Eredivisie Vrouwen kan leren van de Engelse Women’s Super League

Bijna 5,5 miljoen Nederlanders keken er afgelopen zomer naar de OranjeLeeuwinnen. Met z’n allen zagen we hoe de dames helemaal tot aan de finale kwamen van het WK voetbal. Ondanks een zomer vol vrouwenvoetbal is dit najaar weinig meer over van die mediagekte. De grote sterren zijn weer uitgeweken naar hun betreffende clubs in Engeland, Duitsland of Spanje en de aandacht voor de eigen Eredivisie staat in schril contrast met de aandacht van afgelopen zomer.

'Losersvlucht' wordt bij Spelen van Tokio vervangen door 'losershotel'

Heerlijk vooruitzicht. Je mag als topsporter naar de Olympische Spelen en wat er ook gebeurt: je mag er van het begin tot het einde bij zijn. Of je nu faalt of niet, of je nu op de eerste dag of halverwege wordt uitgeschakeld, wees welkom in het bruisende Tokio. En met je accreditatie mag je vrijwel alle stadions naar binnen en feest je na een bezoek aan een Olympische wedstrijd van een collega sporter lekker lang in het voormalige Heineken House, nu omgedoopt tot TeamNL Tokyo Center.

Sportbenodigdheden, handel en horeca profiteren van groei in sporteconomie

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) brengt om de paar jaar de satellietrekening sport uit. Een satellietrekening baseert zich op de nationale rekeningen; de kwantitatieve beschrijving van de totale Nederlandse economie. In de satellietrekening sport wordt niet alleen gekeken naar de sport zelf (zoals lidmaatschap van sportverenigingen en fitnessclubs), maar ook naar zaken die sport mogelijk maken (zoals sportkleding en attributen) of er uit voortkomen (sportmedia) en sportonderwijs.