Artikelen

'Corona zorgt in sponsoring voor digitale en maatschappelijke versnelling'

In moeilijke economische tijden zijn de budgetten voor (sport)sponsoring doelwit nummer één in een besparingsronde. De effecten van het coronavirus zijn dan ook al direct zichtbaar in de sponsorwereld. Er wordt een daling van ruim 30 procent aan uitgaven voor sportsponsorrechten verwacht, maar desondanks zien professionals de toekomst rooskleurig tegemoet. Hoe kijkt sponsorexpert en auteur Wim Lagae naar de huidige markt en de gevolgen van corona op sportsponsoring?

Het laatste sportmarketingnieuws: Univé nieuwe sponsor van PSV

In de week waarin de UEFA aangaf alle opties open te houden wat betreft de locatie voor het EK van 2021, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Club Brugge wil met Club ID onderdeel worden van dagelijks leven fans

Het oude lidmaatschapsmodel in het voetbal is dood en begraven. Om supporters te binden en behouden moet je meer waarde bieden als club. Dat is althans het betoog van Club Brugge. De Belgische topclub heeft een nieuwe app ontwikkeld, waarvan Club ID een belangrijk onderdeel is. Met dit nieuwe concept voor fans wil Club Brugge supporters een leven lang aan de club binden.

Vacature: specialist Esports, Gaming en Gamification bij Kenniscentrum Sport & Bewegen

Esports, Gamen en Gamification (EGG) is per 2021 een nieuw thema binnen het Kenniscentrum Sport & Bewegen. De organisatie is daarom op zoek naar een Specialist Esports, Gaming en Gamification voor 38 uur per week.

Nederlandse hockey hunkert naar nieuwe heldinnen

Hockeysters in de Hoofdklasse die mij van dichtbij hebben meegemaakt, weten dat ik ze altijd een spiegel voor hou als het gaat om financiële vergoedingen en facilitering vanuit de club. Als je zoveel mogelijk tijd met je sport bezig wilt zijn, moet je ervoor zorgen dat je je eigen merkwaarde en marktwaarde opschroeft. Waarom zou een sponsor en/of club jou immers betalen voor het uitoefenen van een serieuze hobby? Dat kan alleen als jij als speelster er zelf voor zorgt dat het geld wat de club in jou stopt het ook waard is. Dat begint met een zo groot mogelijk bereik en fan engagement creëren, veelal door het vertellen en zichtbaar maken van je verhalen.

'Economische effecten sport zijn beperkt, maatschappelijke impact is wel groot'

Sport is meer dan een bijzaak geworden - we wijden een groot deel van ons leven aan sport. Dit heeft nieuwe geldstromen op gang gebracht, die soms botsen met de passie, het fanatisme en de emoties van sportliefhebbers. Jelle Schoemaker gaat in het boek ‘Winnen & Winsten in de sportbusiness’ in op de mythes en retoriek die telkens terugkomen in alle lagen van de sportsector. Voor SPORTNEXT laat hij zijn licht schijnen op de Nederlandse sportwereld, de voorspelbaarheid van competities, de organisatie van de Olympische Spelen en de maatschappelijke impact van sport.

Het laatste sportmarketingnieuws: Nederlandse Loterij nieuwe mede-hoofdsponsor KNSB

In de week waarin Spaanse voetbalclubs te horen kregen dat het vanaf volgend seizoen niet meer is toegestaan met de naam van een gokbedrijf op het shirt te spelen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

ABN AMRO gaat ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in hockey aanpakken

ABN AMRO wil de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de hockeysport structureel aanpakken. De bank, een van de belangrijkste sponsor in de sport, start daarom het langetermijnprogramma De Inhaalslag voor gelijke kansen in de hockeywereld.

Sponsor Stories: De verbinding tussen KPN en KNSB

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: KPN en KNSB.

Olympic Webinar: de veranderingen in fanbeleving en guest experience

De Olympische Spelen in Tokio gaan er voor sporters en toeschouwers totaal anders uitzien dan in het verleden. Sponsorreport organiseert daarom op donderdag 19 november 2020 een webinar over de veranderingen in de olympische fanbeleving en guest experience als gevolg van de corona-pandemie.

Met digitale activatie Tour de Kans bereikt Jumbo-Visma nieuwe doelgroep

De Tour de France werd dit jaar onder unieke omstandigheden verreden. De renners en ploegen verbleven in een coronabubbel en het aantal toeschouwers langs de weg was beduidend lager dan normaal. Hoe kun je als sponsor en als sportploeg dan toch een partnership activeren? Team Jumbo-Visma maakte gebruik van gamification om op een creatieve manier de connectie en beleving van de Tour de France naar de wielerfans te brengen.

Het laatste sportmarketingnieuws: adidas onderzoekt verkoop Reebok

In de week waarin Nederland, Duitsland en België aangaven samen het WK Vrouwen in 2027 te willen organiseren, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

'Er zijn een aantal hoofdstukken toegevoegd aan ons calamiteitenplan'

Op het circuit van Portimao staat in het weekeinde van 23 tot en met 25 oktober de Grand Prix Formule 1 van Portugal op het programma. Een sportevenement waarbij ook ATPI sinds lange tijd weer operationeel aan de slag kan gaan. “Zij het op kleine schaal,” zo zegt John Bergmann, binnen ATPI commercieel verantwoordelijke voor Corporate en Sports Events. “Het is nog heel beperkt, hoor. Komend weekeinde gaat het in de Algarve om 150 mensen, waarvan er 140 uit Portugal komen.”

Hoe kun je een digitale strategie inpassen in de sport?

De sport globaliseert en technologie helpt daarbij. Door deze globalisering verandert de wereld van sportmarketing. Hoe kun je inspelen op deze veranderingen en welke competenties zijn nodig om in een digitale marketing omgeving effectief en succesvol te opereren? Het antwoord op deze en vele andere vragen krijg je in het internationale educatie programma van de Victoria University in Australië, Track en SportsCloud.

KNVB introduceert E_Oranje om jongeren eerder en langer aan voetbal te binden

De KNVB heeft dinsdag bekendgemaakt een digitaal Nederlands elftal te beginnen. Met dit zogenaamde E_Oranje, waarvan Koen Weijland bondscoach wordt, wil de voetbalbond de beleving van de voetbalfans vergroten en een zo groot mogelijk aantal fysieke voetbalfans en E_voetballers bereiken en verbinden.