Artikelen

ATPI Podcast: Het belang van netwerken in de sport

Hoe belangrijk is netwerken in de sportwereld? In een nieuwe podcast-serie van ATPI Benelux geven John Bergmann (Commercial Head Corporate & Sports Events bij ATPI) en Teun Jacobs (technisch manager van Almere City FC) antwoord op deze vraag.

Het laatste sportmarketingnieuws: Amateurvoetbal 5 miljard waard voor samenleving

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

NGF wil met Big Green Egg Open impuls geven aan vrouwengolf

De Ladies European Tour keert na zes jaar terug in Nederland. Van 30 juni tot en met 3 juli wordt op de Rosendaelsche Golfclub het eerste Big Green Egg Open gespeeld. Daaraan doen niet alleen Europese topspeelsters mee, maar ook 30 Nederlandse golftalenten. De NGF hoopt met het toernooi bovendien een impuls te geven aan het vrouwengolf in Nederland.

Urban Sports heeft de toekomst

Urban sports is al jaren één van de snelst groeiende sporten in Nederland. Door de huidige pandemie en de daarbij horende maatregelen rondom sport is dit nog meer in een stroomversnelling gekomen. Of het nu om freerunning, skateboarding, BMX, tricking, hiphop of calisthenics gaat, Urban Sports trekt de jeugd en zet zelfs ouderen aan tot bewegen. Maar hoe kun je als sportbond of organisatie inspelen op deze trend?

Sponsor Stories: ING groeit dankzij samenwerking met KNVB uit tot de 'voetbalbank'

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: ING en de KNVB.

Cryptosponsoring doet intrede in Nederland: Knaken werkt samen met Ajax en Feyenoord

Na vele sponsordeals in het buitenland tussen handelsplatforms in digitale valuta en sportorganisaties, heeft cryptocurrency-sponsoring nu ook echt zijn intrede gedaan in Nederland. Zowel Ajax als Feyenoord is een samenwerking aangegaan met het Nederlandse Knaken.

Het laatste sportmarketingnieuws: Ronaldo haalt flesjes EK-sponsor Coca-Cola uit beeld

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Het geheim achter het enorme succes van de Formule 1 op YouTube

Formule 1 is een van de meest populaire sporten ter wereld. Meer dan een half miljard unieke kijkers over de hele wereld kijken naar de Grands Prix. Ook in ons land is de populariteit enorm met meer dan 1,5 miljoen kijkers per race, mede of grotendeels, te danken aan de goede resultaten van Max Verstappen. Maar los van de enorme populariteit is de digitale transformatie die Formule 1 de afgelopen jaren heeft doorgemaakt indrukwekkend te noemen. Wat is het geheim achter deze transformatie en het daaruit voortvloeiende succes op YouTube?

Jumbo wint (vooralsnog) strijd met Albert Heijn om Oranjefan

Dat zelfs mijn schoonmoeder vanochtend een bericht stuurde dat de KNVB de Jumbo Snollebollekes-reclame van de buis wil hebben, dat zegt wat. Bij deze niet-voetbalvolger ontbreekt de liefhebberij voor volkssport nummer 1 volledig. Maar de aandacht die de KNVB hier onbedoeld op vestigt, is groot.

Van NASCAR tot Thuisbezorgd: zo verandert bezorging sponsoring Innovatie

Praktisch elke Amerikaan kan vanaf augustus thuis zijn favoriete NASCAR fastfood bezorgd krijgen. Zo wordt de stadionbeleving in huis nog beter en lekkerder. Hoe kan dit? Is dit wat voor de Nederlandse sport, zo met de sportzomer voor de deur? En zou kersvers UEFA-sponsor Thuisbezorgd hier wat mee kunnen?

'Stoffig' schaatsen is getransformeerd tot hippe sport met (commerciële) potentie

Terwijl de zomer in Nederland eindelijk is begonnen, draaien de toppers van Team Jumbo-Visma op de skeelerpiste in Wolvega alweer hun rondjes. Over ruim twee weken staan ze voor het eerst in dit Olympisch seizoen op het Thialf-ijs. Er staat een bijzonder seizoen voor de deur. Het einde van een tijdperk in de sport. Maar nieuwe helden en nieuwe mogelijkheden dienen zich al aan.

Het laatste sportmarketingnieuws: Bud start voor EK samenwerking met Gullit

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Up close and personal: de 4 content-trends van het EK 2021

De wereld moest er een jaartje langer dan voorzien op wachten, maar deze week gaat het EK dan toch van start. Ook op gebied van communicatie zal dit toernooi heel wat bekijks opleveren. René Foolen en Pieter Marechal, auteurs van het net verschenen boek 'Sport & Media: de (r)evolutie van winnende content', zetten voor SPORTNEXT de te verwachten content-trends op een rijtje.

NEC heeft plannen voor eigen streamingplatform 'NECflix'

Feyenoord liet zich het afgelopen seizoen volgen door camera’s van Disney voor een 9-delige documentaireserie over de club. FC Utrecht krijgt in het kader van het 50-jarig bestaan een documentaire op Videoland. En ook NEC ziet mogelijkheden om met content extra inkomsten te genereren. Maar de kersverse Eredivisionist gaat niet op zoek naar een externe partij. De Nijmegenaren komen binnenkort met een eigen Netflix, NECflix genaamd.

Met sponsoring Eredivisie Vrouwen wil Pure Energie de energietransitie versnellen

Met de naamgeving van de Eredivisie Vrouwen door Pure Energie kreeg de professionalisering van het Nederlandse vrouwenvoetbal begin dit jaar een belangrijke impuls. De groene energieleverancier wil door de naam te verbinden aan de hoogste competitie van het Nederlandse vrouwenvoetbal de naamsbekendheid én het bewustzijn rondom duurzaamheid bij Nederlanders vergroten. Brand Manager Mandy Wolthuis: “Het enthousiasme onder de vrouwen is enorm groot.”