Artikelen

Up close and personal: de 4 content-trends van het EK 2021

De wereld moest er een jaartje langer dan voorzien op wachten, maar deze week gaat het EK dan toch van start. Ook op gebied van communicatie zal dit toernooi heel wat bekijks opleveren. René Foolen en Pieter Marechal, auteurs van het net verschenen boek 'Sport & Media: de (r)evolutie van winnende content', zetten voor SPORTNEXT de te verwachten content-trends op een rijtje.

NEC heeft plannen voor eigen streamingplatform 'NECflix'

Feyenoord liet zich het afgelopen seizoen volgen door camera’s van Disney voor een 9-delige documentaireserie over de club. FC Utrecht krijgt in het kader van het 50-jarig bestaan een documentaire op Videoland. En ook NEC ziet mogelijkheden om met content extra inkomsten te genereren. Maar de kersverse Eredivisionist gaat niet op zoek naar een externe partij. De Nijmegenaren komen binnenkort met een eigen Netflix, NECflix genaamd.

Met sponsoring Eredivisie Vrouwen wil Pure Energie de energietransitie versnellen

Met de naamgeving van de Eredivisie Vrouwen door Pure Energie kreeg de professionalisering van het Nederlandse vrouwenvoetbal begin dit jaar een belangrijke impuls. De groene energieleverancier wil door de naam te verbinden aan de hoogste competitie van het Nederlandse vrouwenvoetbal de naamsbekendheid én het bewustzijn rondom duurzaamheid bij Nederlanders vergroten. Brand Manager Mandy Wolthuis: “Het enthousiasme onder de vrouwen is enorm groot.”

Het laatste sportmarketingnieuws: Feyenoord introduceert nieuw businessmodel

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

De commerciële mogelijkheden voor Tokyo 2020

De Olympische- en Paralympische Spelen zijn het summum van de topsport. De hele wereld kijkt reikhalzend uit naar ongekende sportprestaties. Bedrijven en grote merken spelen graag in op de (media-)aandacht die de Spelen genereren. En ook privésponsors van sporters hebben een wens om rondom de Spelen over hun samenwerking te communiceren. Die mogelijkheden zijn er zeker. Om financiering van topsportprogramma’s te waarborgen moet daarbij wel rekening gehouden worden met de geldende voorwaarden van ‘Rule 40’.

Het succes van Gymshark verklaard

Het fitnesskledingmerk Gymshark werd in 2012 opgericht door tiener Ben Francis (inmiddels 29 jaar oud). Vanuit een huisgarage in Birmingham begon hij voedingssupplementen te verkopen, waarna hij snel overstapte naar sportkleding. Francis startte met zelfgemaakte truien en t-shirts, waarbij hij hulp kreeg van zijn broer en een groep vrienden nadat de moeder van Francis hem leerde hoe hij een naaimachine moest gebruiken. De kleding was in eerste instantie vooral bedoeld voor henzelf. Al snel groeide het bedrijfje uit tot een zeer succesvolle onderneming en negen jaar later is Gymshark al meer dan 1 miljard euro waard. Hiermee werd een ‘Unicorn status’(private startup die meer dan 1 miljard dollar waard is) bereikt wat General Atlantic - dat kapitaal en strategische ondersteuning levert aan wereldwijde groeibedrijven - verleidde om in augustus 2020 een aandelenbelang van 21% te nemen in Gymshark.

Droomzomer speelt in op ‘Oranjegevoel’ en brengt sportliefhebbers samen

Voor elke sportliefhebber wordt het een zomer om naar uit te kijken. Met het EK voetbal, de Olympische en Paralympische Spelen en de Dutch Grand Prix als blikvangers. Het bezoeken van deze evenementen zal echter niet of nauwelijks mogelijk zijn. Om toch samen de sportzomer te beleven organiseren Helden, Droomparken en TUI de Droomzomer.

Vacature: Projectmanager Regio Brabant bij Golazo

Golazo Sports zoekt een Projectmanager voor de regio Brabant, die deel wil uitmaken van een team dat diverse (top)sportevenementen organiseert. Bekijk de vacaturetekst hieronder.

PSG lanceert samen met Nederlands KLABU sportshirt voor vluchtelingen

Sportmerk KLABU en Paris Saint-Germain lanceren een limited edition collectie van 80 sportshirts. Alle opbrengsten gaan naar de sportprojecten die KLABU en PSG samen opzetten in vluchtelingenkampen.

Het laatste sportmarketingnieuws: Max Verstappen verdient ruim 26 miljoen dollar

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Overzicht: Activaties voor de sportzomer van 2021

De zomer van 2021 belooft er voor sportliefhebbers één te worden om nooit te vergeten. Het EK voetbal, de Tour de France, de Olympische en Paralympische Spelen, de Dutch Grand Prix en nog vele andere evenementen vinden plaats in een tijdsbestek van slechts drie maanden. Voor bedrijven is dit de ideale zomer om via campagnes miljoenen mensen te bereiken en raken. SPORTNEXT houdt een overzicht bij van activaties, reclames en andere bijzonderheden van merken.

Verbinding in EK-muziek is ver te zoeken

Op 14 mei lanceerde Martin Garrix, in samenwerking met Bono en The Edge van U2, het officiële EK-lied van 2021. Het is het achtste officiële EK-themalied (lijstje verderop). Ondanks dat er veel grote artiesten hun bijdrage leverden, is de kans groot dat het hooguit voor ‘oh ja’-momenten zorgt bij je. Zelden bestormden de anthems de hitlijsten; vaker werden ze beschimpt door recensenten of fans.

Dit zijn de bestbetaalde sporters ter wereld

Conor McGregor kwam sinds januari 2020 maar één keer in actie in de UFC. Toch is de Ier de bestbetaalde sporter ter wereld. De vechtsporter verdiende tussen 1 mei 2020 en 1 mei 2021 maar liefst 180 miljoen dollar (147 miljoen euro). McGregor is niet zeker de enige die het afgelopen jaar zijn bankrekening spekte. Ondanks de coronacrisis hadden de tien bestbetaalde atleten de laatste twaalf maanden ruim een kwart meer aan inkomsten dan het jaar ervoor.

Het laatste sportmarketingnieuws: Bavaria komt met geluksbroekje voor EK

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ziggo raakt 'te dure' uitzendrechten Formule 1 kwijt

De Formule 1 is vanaf 2022 in Nederland niet meer bij Ziggo te zien. De zender stelt dat de afgelopen jaren de tarieven voor de uitzendrechten zo sterk zijn gegroeid dat het niet mogelijk was een nieuw contact af te sluiten.