Artikelen

Primeur: IOC organiseert eerste game-event met Olympic Virtual Series

Het Internationaal Olympisch Comité heeft donderdag aangekondigd een nieuw evenement te gaan organiseren. In samenwerking met vijf sportbonden en game-ontwikkelaars is de Olympic Virtual Series (OVC) bedacht. Dit is het allereerste aan de Olympische Spelen gerelateerde game-event. Volgens de olympische gedachte worden er meerdere virtuele wedstrijden georganiseerd waaraan iedereen mee kan doen.

Intelligent platform helpt Club Brugge bij compenseren fans

De Jupiler Pro League werd op 7 maart 2020 gestaakt. Het coronavirus maakte verder spelen onmogelijk, terwijl de competitie de beslissende fase in ging en de seizoenkaartcampagne in volle gang was. Ook dit seizoen zijn de meeste wedstrijden zonder publiek afgewerkt. Om seizoenkaarthouders op de juiste manier te compenseren tuigde Club Brugge afgelopen zomer een speciaal compensatieplatform op.

Super League: Zielloos plan zonder kans van slagen, of de toekomst van het voetbal?

Twaalf voetbalclubs hebben een bom onder de sport gelegd door hun eigen gesloten competitie te introduceren. De Super League moet een exclusieve competitie worden voor de elite van het voetbal. Vanuit de voetbalwereld is woedend gereageerd op de plannen. Maar hoeveel kans van slagen heeft de Super League, waarom willen de twaalf clubs een nieuwe competitie opzetten en hoe ziet de toekomst van het clubvoetbal eruit?

Dit zijn de meest waardevolle voetbalclubs ter wereld in 2021

‘Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken’, zei Johan Cruijff in 2013. Feitelijk had de legendarische nummer 14 gelijk, maar geld speelt een steeds belangrijkere rol in de voetbalwereld. De rijkste clubs domineren al jaren het internationale voetbal. En ondanks het coronavirus zijn de topclubs weer meer waard geworden. FC Barcelona is voor het eerst de meest waardevolle voetbalclub ter wereld. Ajax staat nog net in de top 20.

Sponsor Stories: Amstel maakte van ‘stoffige’ bekercompetitie een merk

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Amstel en de KNVB-beker.

Het laatste sportmarketingnieuws: Amazon gaat docu's over Serena Williams en Pogba maken

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Data en technologie als middel om vrijwilligers te werven

Het verenigingsleven in Nederland draait grotendeels op vrijwilligers. Veel clubs hebben een succesvol vrijwilligersbeleid, maar bij sommige verenigingen dreigt een tekort. Om het werven van vrijwilligers leuker en laagdrempeliger te maken, is de nieuwe vrijwilligersmatchingstool Taakie bedacht. Met behulp van data en technologie willen Team Sportservice en Techonomy sportclubs ontzorgen en vrijwilligerscoördinatoren helpen de juiste matches te maken.

Lindsay van Zundert zet kunstrijden weer op de kaart

Zo’n twee jaar geleden werd er ’s avonds na het eten bij mij thuis aangebeld. Ik dacht eerst te maken te hebben met een energieverkoper, maar het bleek een 14-jarig meisje dat heel netjes om lege statiegeldflessen kwam vragen. Als reden gaf ze aan dat ze veel trainde, en om haar sport te kunnen betalen haalde ze nu lege flessen op. Vervolgens maakte ze duidelijk dat ze naar de Olympische Winterspelen wilde gaan met kunstschaatsen. “Nou als je dat over hebt voor je sport,” zei ik toen, “dan heb je wel een enorme drive om dat doel te behalen.”

Betaald voetbal levert Nederlandse economie 2 miljard euro op

Het betaald voetbal speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse maatschappij. Uit onderzoek van PwC in opdracht van de KNVB blijkt dat het betaald voetbal de Nederlandse economie 2,03 miljard euro oplevert. De sector heeft ook op sociaal-maatschappelijk vlak een grote impact.

Primeur Ziggo Sport bij El Clásico; eerste AR voorbeschouwing in Nederland

Ziggo Sport heeft in Nederland een primeur op het gebied van augmented reality in sport. In aanloop naar El Clásico, de wedstrijd tussen Real Madrid en FC Barcelona, wordt voor het eerst voorbeschouwd op de wedstrijd in mobile AR. Door een QR-code te scannen blikt commentator Sierd de Vos vooruit op het treffen tussen de twee rivalen. Ziggo Sport verwacht in de toekomst vaker met AR te werken.

Pure Energie Eredivisie Vrouwen; wanneer vindt de doorbraak plaats?

In 2017 werden de OranjeLeeuwinnen Europees kampioen tijdens het EK in eigen land, twee jaar later werd in de finale van het WK nipt verloren van voetbalgigant Team USA. Het team heeft de afgelopen jaren reusachtige sprongen gemaakt richting de wereldtop, alleen de Eredivisie lijkt hierin nog enorm achter te blijven. Een kijk op onze nationale competitie, en antwoord op de vraag of er een doorbraak van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen gaat plaatsvinden.

Fans kiezen uniek Tour-shirt van Jumbo-Visma

Team Jumbo-Visma gaat dit jaar in een speciaal shirt van start in de Tour de France. De wielerploeg geeft fans de mogelijkheid om te bepalen welk tenue de renners dragen in ‘La Grande Boucle’. Bovendien kunnen fans hun naam terugzien op het shirt.

Het laatste sportmarketingnieuws: Rotterdam en Den Haag willen Tourstart organiseren

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Storytelling en collecteren centraal in campagne Fonds Gehandicaptensport

Het Fonds Gehandicaptensport kan voor het tweede achtereenvolgende jaar niet langs de deur om te collecteren. Mede daardoor wordt niet één week, maar de hele maand april campagne gevoerd. Vooral online. In de nieuwe campagne waarbij storytelling en collecteren wordt gecombineerd, is de belangrijkste boodschap: “Het gaat niet om wat je niet kunt, het gaat om wat je wél kunt.”

Close App maakt veilige events mogelijk én vergroot de fanbeleving

Wat bedoeld was als een tool om de fanbeleving te vergroten is het afgelopen jaar getransformeerd tot een onmisbare app om testevenementen te organiseren. De Close App draagt niet alleen bij aan veilige festivals en sportwedstrijden, het biedt ook commerciële mogelijkheden. “Je kunt direct en hyper-gepersonaliseerd met grote groepen fans één-op-één communiceren.”