Artikelen

Waarom Eredivisie-duels op zondagavond wél een goed idee is

Traditie. Het is een woord dat steeds vaker wordt gebruikt om de cultuur binnen een club te duiden en daarmee vast te houden aan vastgeroeste principes.

Het laatste sportmarketingnieuws: Hammer Series naar Colombia met vrouweneditie

In de week waarin Mastercard zich beraadt op de samenwerking met Neymar, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Alex Tielbeke vertrekt na 15 jaar als directeur bij Eredivisie CV

Na een dienstverband van vijftien jaar vertrekt Alex Tielbeke bij de Eredivisie CV (ECV). In zijn huidige rol was hij statutair directeur van de ECV en Commercieel Directeur bij Eredivisie Media & Marketing (EMM), het mediabedrijf dat de collectieve media- en sponsorrechten van de Eredivisieclubs exploiteert. Tielbeke legt per 1 augustus zijn functie bij ECV neer en is nog tot 1 december bij EMM aanwezig om zijn verantwoordelijkheden over te dragen.

100 bestbetaalde sporters ter wereld, Messi voor het eerst aan de top

Lionel Messi is voor de eerste keer in zijn loopbaan de bestbetaalde sporter ter wereld. De Argentijnse voetballer verdiende tussen 1 juni 2018 en 1 juni 2019 127 miljoen dollar (112,2 miljoen euro). Achter Messi volgen twee andere voetballers: Cristiano Ronaldo met een inkomen van 109 miljoen dollar en Neymar met 105 miljoen dollar. In de top 100 staan atleten uit tien verschillende sporten en 25 verschillende landen. Nederland is niet vertegenwoordigd. Serena Williams is de enige vrouw in de lijst. De lijst met de 100 bestbetaalde sporters ter wereld wordt jaarlijks samengesteld door het Amerikaanse tijdschrift Forbes.

Vrouwenvoetbal verdient volwaardige Eredivisie

Het WK voor vrouwen is al een paar dagen onderweg, maar dinsdag gaat het dan eindelijk gebeuren: de Leeuwinnen nemen het in hun eerste WK-wedstrijd op tegen Nieuw-Zeeland. En de aandacht voor de eindronde is fenomenaal. De wedstrijden zijn live te zien en er is ook nog een dagelijkse talkshow op NPO3. Veel aandacht in programma’s als Hart van Nederland en RTL Boulevard, om nog maar te zwijgen over de geschreven media en de vele uitingen op social media.

Digitalisering bij sportbonden: Nederlandse Handboog Bond wil profiteren van WK en 'Hunger Games-effect'

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 3 schuiven we aan bij de Nederlandse Handboog Bond.

Het laatste sportmarketingnieuws: Koop de outfit van Djokovic via tv

In de week waarin duidelijk werd dat de kijkcijfers van de Giro d’Italia dit jaar 15% lager lagen dan in 2018, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Hoe het ‘Nederlands YouTube-elftal’ een plek heeft veroverd in de voetbalwereld

YouTube is in veertien jaar tijd uitgegroeid tot het een na grootste sociale platform ter wereld, met wereldwijd bijna 2 miljard gebruikers. Toch is YouTube in de sportwereld vaak nog een ondergeschoven kindje ten opzichte van Facebook, Instagram en Twitter. Hier lijkt echter verandering in te komen, onder aanvoering van (amateur) voetbalteams die al hun avonturen op en naast het voetbalveld vastleggen en uitzenden. In Nederland heeft Creators FC veel succes op YouTube. Het ‘Nederlands YouTube-team’ timmert hard aan de weg in de conservatieve voetbalwereld.

#Vrouwenvoetbalkoorts

Het kan niemand zijn ontgaan; aanstaande vrijdag begint het WK voetbal voor vrouwen in Frankrijk. Nog nooit was de (commerciële) aandacht voor vrouwenvoetbal zo groot als nu. De laatste weken barst het los met alle activaties en social campagnes. Voor Women's Next maken we een rondje langs de internationale velden. Welke campagnes komen we tegen en welke trends vallen ons op?

'Pionierende' Atletiekunie brengt succesvolle Global Running Day naar Nederland

Wat tien jaar geleden in de VS begon als een kleinschalig evenement is in tien jaar uitgegroeid tot een internationale dag ter promotie van het hardlopen. Jaarlijks trekken tijdens de eerste woensdag van juni miljoenen mensen hun hardloopschoenen aan. Dit jaar sluit ook de Atletiekunie zich bij het fenomeen aan. Onder de naam Global Running Day Dutch Edition wil de bond zoveel mogelijk Nederlanders aan het hardlopen krijgen op 5 juni.

Wordt TikTok het volgende niet te missen social media-kanaal?

TikTok heeft in korte tijd een plek verworven in het overvolle social media-landschap. Nu begint ook de sportwereld de (commerciële) mogelijkheden van het short-form video platform te ontdekken. In Nederland levert de naam TikTok vooralsnog veel vragende blikken op. Maar grote organisaties als de NBA, Bundesliga en Liverpool zijn al volop actief op de voorheen lip-synchroniserende app Musical.ly, die nu bekend staat als TikTok. Daarom een eerste kennismaking met het nieuwste fenomeen in social media.

Het laatste sportmarketingnieuws: Real Madrid meest waardevolle voetbalclub ter wereld

In de week waarin Albert Heijn en de KNVB bekend maakten opnieuw intensief te gaan samenwerken, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Nieuw platform geeft vrouwen in de sport een podium

Vrouwen in de sport in de spotlights zetten; dat is de missie van Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff. Om die missie kracht bij te zetten, hebben zij een nieuwe website gelanceerd: www.vrouweninsport.nl. Amijs: “We willen zichtbaar maken dat er ook vrouwen in de sportsector werken en laten zien hoe leuk dat is!”

9 Instagram-tips voor sportorganisaties

Instagram is het snelst groeiende social media-platform in Nederland. Inmiddels hebben 5 miljoen Nederlanders een account op Instagram. Het platform heeft zijn positie binnen de sportwereld opgeëist en wordt voor sportorganisaties een steeds belangrijker communicatiekanaal. Niet alleen om unieke content te verspreiden en fans op de hoogte te houden, maar ook om extra inkomsten te genereren. Voor de sport is het hoog tijd om actie te ondernemen, daarom een blog met 9 Instagram-tips voor sportorganisaties.

5 cruciale 'MarTech' ontwikkelingen die je in de gaten moet houden

De marketingwereld is constant in beweging. Data, digitaal en sociaal waren de laatste jaren de belangrijkste onderwerpen in het vakgebied. In het huidige digitale tijdperk staan de technologische ontwikkelingen centraal. Op twee grote wereldwijde marketingconferenties in Chicago (IEG) en San Francisco (MarTech) werd duidelijk dat de markt van marketingtechnologie zich razendsnel ontwikkelt. De eerste hyper-technologische praktijkvoorbeelden betreden de markt. Om je alvast gerust te stellen: dit gaat niet alleen puur over technologie, maar ook het menselijke aspect in marketing wordt weer steeds belangrijker. 5 ontwikkelingen in de marketing-/ IT-industrie die cruciaal zijn om in de gaten te houden.