Bas van Rossum

Bas is als expertise docent, werkzaam aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen bij de studie Sportkunde (als onderdeel van Sport en Bewegen). Daarvoor werkte hij bij AFC Ajax, N.E.C. en TOP Oss. Binnen Sportkunde behoren de vakken rondom Sportsponsoring, Sportmarketing & events en Sport en Economie tot zijn pallet.

Binnen Ajax was hij 7,5 jaar actief op de sponsorafdeling van de Amsterdammers en zorgde hij met het team van accountmanagers voor het optimale relatiebeheer met de partners en voor opstellen en uitvoeren van activaties met Ajax’ grootste partners. Communicatie, engagement, creativiteit, exposure, social media en de persoonlijke touch zijn de termen waar het om draait. Daarvoor vervulde hij bij N.E.C. en TOP Oss diverse marketing-communicatie functies.

In 2008 werd Bas tweede in de verkiezing van Sportmarketeer van het jaar, achter toenmalig marketing manager van PSV, Peter Kentie. De zilveren medaille werd mede behaald door de ontwikkeling van een heuse Vip Dug-out (de 1e in Nederland), die sindsdien aan de zijlijn staat bij N.E.C.

Bas tennist wekelijks, kijkt veel voetbal op tv en in stadion in binnen en buitenland.

Volg Bas via:

LinkedIn
Twitter

Door Bas van Rossum

Seizoenkaarten in Eredivisie gaan als warme broodjes over de toonbank

De teller loopt nog steeds, maar ruim een maand voor de start van de Eredivisie zijn er al bijna 200.000 ‘gewone’ seizoenkaarten verkocht. Bij zes clubs zijn de seizoenkaarten al uitverkocht of bijna uitverkocht, waaronder de drie promovendi, te weten Cambuur, N.E.C. en Go Ahead Eagles. Jan de Jong (Eredivisie CV) en Eric Gudde (KNVB) waarschuwden enkele maanden geleden dat ze bang waren dat de voetbalfan na een jaar zonder voetbal de weg naar het stadion minder zou vinden en de Eredivisie-clubs daardoor financieel een nieuwe tik zouden krijgen. Het teken aan de wand is echter een stuk positiever. Als alle Eredivisionisten hun business-kaarten erbij optellen, gaat de teller zelfs richting ruim 250.000 verkochte jaarabonnementen in alle Eredivisiestadions.

Jumbo wint (vooralsnog) strijd met Albert Heijn om Oranjefan

Dat zelfs mijn schoonmoeder vanochtend een bericht stuurde dat de KNVB de Jumbo Snollebollekes-reclame van de buis wil hebben, dat zegt wat. Bij deze niet-voetbalvolger ontbreekt de liefhebberij voor volkssport nummer 1 volledig. Maar de aandacht die de KNVB hier onbedoeld op vestigt, is groot.

Hoe bindt FC Utrecht de supporter van de toekomst?

FC Utrecht wil de meest familievriendelijke club van Nederland worden en voortdurend oog hebben voor zijn jonge fans en volgers. De club uit de Domstad heeft onder meer een marketeer aangesteld die zich volledig focust op Generatie Z om dat doel te bereiken. De afgelopen jaren zijn al verschillende stappen gezet, die erin hebben geresulteerd dat FC Utrecht hun (jonge) doelgroep steeds beter begrijpt.

Hoeveel kost een seizoenkaart in de Eredivisie?

In Nederland genieten jaarlijks tienduizenden mensen van de wedstrijden in de Eredivisie. Afgelopen seizoen werden in totaal bijna 5,5 miljoen bezoeken gedaan aan onze nationale voetbaltempels. Daarmee heeft de Nederlandse competitie één van de hoogste bezettingsgraden in Europa. Omdat de wedstrijden niet gratis zijn, duiken we dieper in de prijs van professioneel voetbal.

Wordt TikTok het volgende niet te missen social media-kanaal?

TikTok heeft in korte tijd een plek verworven in het overvolle social media-landschap. Nu begint ook de sportwereld de (commerciële) mogelijkheden van het short-form video platform te ontdekken. In Nederland levert de naam TikTok vooralsnog veel vragende blikken op. Maar grote organisaties als de NBA, Bundesliga en Liverpool zijn al volop actief op de voorheen lip-synchroniserende app Musical.ly, die nu bekend staat als TikTok. Daarom een eerste kennismaking met het nieuwste fenomeen in social media.

Een rondleiding door het nieuwe Tottenham Hotspur Stadium (deel 2)

Na vier jaar bouwen en een geschatte investering van in totaal maar liefst 1 miljard pond, opende het nieuwe stadion van Tottenham Hotspur op 3 april 2019 officieel zijn deuren. In mijn tijd bij NEC – dat in 2008 een duel met Spurs afwerkte in de UEFA Cup – ben ik bevriend geraakt met een commerciële medewerker van Tottenham Hotspur. Hij gaf mij rondom de Champions League-wedstrijd Spurs-Ajax, een aantal maanden voordat de officiële stadiontours starten, een uitgebreide rondleiding in het nieuwe stadion. In een tweeluik op SPORTNEXT doe ik hiervan verslag. Vandaag deel 2: de organisatie, business kant en verdere ambities van Tottenham Hotspur.

Een rondleiding door het nieuwe Tottenham Hotspur Stadium (deel 1)

Na vier jaar en een geschatte investering van in totaal maar liefst 1 miljard pond, opende het nieuwe stadion van Tottenham Hotspur op 3 april 2019 officieel zijn deuren. In mijn tijd bij NEC - dat in 2008 een duel met Spurs afwerkte in de UEFA Cup - ben ik bevriend geraakt met een commerciële medewerker van Tottenham Hotspur. Hij gaf mij rondom de Champions League-wedstrijd van Spurs tegen Ajax, een aantal maanden voordat de officiële stadiontours starten, een uitgebreide rondleiding in het nieuwe stadion. In een tweeluik op SPORTNEXT doe ik hiervan verslag. Vandaag deel 1: de unieke kanten van het nieuwe stadion en de gedachtegang van Tottenham Hotspur bij de totstandkoming van het ‘Tottenham Hotspur Stadium’. Ongeacht de afloop van het tweeluik in de halve finale was het een memorabel bezoek.