Tien jaar sporttrends: de beste trends op een rij

Tien jaar sporttrends: van 2010 tot en met 2019. Het hele decennium voorspeld. Het is tijd om terug te blikken; wat waren de mooiste trends, wat is er nog meer gebeurd in het leven van SPORTNEXT? En tijd om vooruit te kijken. Een tipje van de sluier: dit jaar komen er geen nieuwe sporttrends van ondergetekende. Wat wel? Lees snel verder.

Tien jaar sporttrends

Op 1 januari 2011 blikte ik voor het eerst terug op een bewogen jaar in ‘Sport 2.0’. Sport28 (de voorganger van SPORTNEXT) bestond net een half jaar en ik wilde graag de trends van de epische WK en Winter Olympiade nog meepakken. Drie weken later publiceerde ik de eerste propere voorspelling met 'mijn' sporttrends voor 2011. We zijn goed negen jaar verder. De trends van 2010 tot en met 2019 zijn voorspeld. 50 stuks in een decennium dat de sport op zijn kant heeft gezet en uiteraard de rest van de wereld ook. In 2011 riep ik de sponsors en de sportorganisaties op om mee te doen: “De sportliefhebber gebruikt nieuwe platforms, devices en kanalen om zijn sport nog leuker te maken. Maar op deze kanalen zijn de sportorganisaties en sponsors nog nauwelijks te vinden.

Zo veel kan veranderen in nog geen tien jaar. Elke bond, elk toernooi, praktisch elke atleet, elke sponsor en het hele maatschappelijke sportieve middenveld van gemeente tot sportclub is digitaal actief geworden. Elk (nog bestaand) sportmarketingbureau heeft een of meerdere digitale clubs in of om zijn organisatie gevormd om deze hausse aan activaties, content en digitale presentie in goede banen te leiden. Sponsoring zonder digitale component is onmogelijk geworden.

Sport28 en SPORTNEXT

Toen ik in 2007 begon met Brightguys, mijn eigen media- en marketingbureautje, deed ik dat vanuit maar één reden: ik wilde dat heel graag. Passie noemen sommige mensen dat, maar er zat een gezonde dosis egoïsme bij. Ik vond marketing, media en sport tof, dus wilde ik graag werken in die branche. Met SPORTNEXT was de ambitie minder zelfzuchtig, ik wilde de sportwereld laten zien dat er zo veel mogelijk was (en nodig was) in de sport. Ik vond sterke partners in Marco Derksen, Gerard Dielessen en later in Michel van Troost.

Het DNA van online van Marco en mij zit nog steeds in SPORTNEXT, het DNA van media en sport van Gerard en Michel evenzo. De voormalig stagiairs en redacteurs van SPORTNEXT zijn op mooie plekken terecht gekomen, waar ze het verschil maken.

Uitdagingen voor het volgende decennium

Mission accomplished, zou je zeggen, maar dat is te kort door de bocht. Er is nog genoeg te vinden van de ‘next’ kant van sport: van inclusiviteit (ook digitaal), van de maatschappelijke rol van sport (Qatar anyone), van duurzaamheid, waar in mijn ogen sport ernstig tekort schiet (zie ook mijn meest recente artikel in SPORTNEXT Magazine) en van gezondheid en sport, met name de rol van eten hierin. Digitaal, mobiel en social media - de drijvers van SPORTNEXT afgelopen decennium - zullen hierin onverminderd een cruciale rol spelen.

Ook de traditionele kant van sport gaat genadeloos door de digitale mangel. ClassPass is een unicorn. Peloton krijgt door een bijzondere commercial meer aandacht rond de feestdagen dan Nike en adidas bij elkaar. De podcast movement(in Nederland gestart met SPORTNEXT vriend Neal Petersen) is nog maar net uit de startblokken. Gepersonaliseerde trainingen op basis van DNA worden gemeengoed (ook al is het nu vooral een gimmick). Drones, robots en esports krijgen steeds meer een positie aan het sport firmament.

Tien jaar sporttrends op een rij

Veel van deze zaken had je aan kunnen zien komen, als je trouw lezer van SPORTNEXT was tenminste. De trends op een rij kun je hieronder nog eens aanklikken. Niet alle artikelen zijn met de verhuizing van de site goed meegekomen, maar het is vermakelijk om nog eens terug te kijken. Per jaar heb ik de leukste sporttrend eruit gepikt.

“Mobile: de apps nemen de wereld over”

“Smart gear: meten = weten”

“Urban sports”

“Buiten is het nieuwe binnen”

“Yoga en broga”

“Snack sporten”

“E-bikes”

“Thuis sporten zoals in de gym”

“Go vegan”

“De sportwereld is van iedereen”

Sport en food

In 2013 ben ik - naast SPORTNEXT - de Buik van Rotterdam begonnen: een online journalistiek magazine over de bloeiende Rotterdamse foodcultuur. Ruim een jaar later lanceerde ik met Mojo Livescope: een platform over de ontwikkelingen in de livemuziek- en festivalbranche. Livescope ligt inmiddels geheel in handen van Mojo. De Buik van Rotterdam kreeg een zusje met de Buik van Amsterdam. Recent hebben we ook de Buik Food Marketing Agency opgericht. Op de Buik publiceer ik al voor het zesde jaar ‘mijn’ food trends.

Ik heb nooit goed stil kunnen zitten en altijd al mijn energie gebracht waar mijn onderbuik mij vertelde dat het heen moest. Dat is de laatste jaren een mooie mix geweest van muziek (festivals), food en sport. Op sommige momenten komt dan toch weer die oude topsporter in mij boven: focus en volharding. De focus ligt nu op food: food platforms, food media, food trends, food marketing. Ik blijf betrokken bij SPORTNEXT en zal niet nalaten mijn mening of visie te geven op het wereldje van de sport.

De jaarlijkse sporttrends zal ik niet meer publiceren. Als ik de komende tijd schrijf voor SPORTNEXT of het magazine dan zal het over food & sport gaan. Als jullie advies nodig hebben over raakvlakken van sport, food en festivals (die er steeds meer komen) of naast sportsponsoring ook aan food sponsoring doen, dan weten jullie mij allang te vinden.

En omdat bloed nu eenmaal kruipt waar het niet gaan kan, zal ik op 21 januari (9 jaar na mijn eerste vooruitblik) de vijf food & sport trends delen op SPORTNEXT. U bent voorwaar nog niet van me af.