Artikelen

Het laatste sportmarketingnieuws: Valentijnseditie van NN Running Day

In de week waarin Ajax twee keer slecht nieuws te verwerken kreeg, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Vooruitblik Super Bowl 55: corona laat op media- en sponsorgebied sporen na

Op zondag 7 februari staat een van de grootste eendaagse sportevenementen ter wereld op het programma: de Super Bowl. Titelhouder Kansas City Chiefs en de Tampa Bay Buccaneers van Tom Brady strijden in nota bene Tampa om de Vince Lombardi Trophy. Het coronavirus zorgde voor een turbulent seizoen waarin veel improvisatie werd gevraagd van clubs, spelers en organisatie. De pandemie laat ook op commercieel gebied zijn sporen na. Aan de hand van een aantal SPORTNEXT thema’s kijken we vooruit naar Super Bowl 55: de climax van een van de de meest opmerkelijke seizoenen in de geschiedenis van de NFL.

Games en quizzen groeien uit tot onmisbare tools voor fan engagement

Zonder supporters in het stadion bij sportwedstrijden en -evenementen, is het voor clubs en organisaties belangrijker dan ooit om online met hun fans in contact te blijven. Naast de gebruikelijke middelen als social media, apps en nieuwsbrieven wordt steeds vaker gebruikt van interactieve quizzen en (mini-)games om de achterban te binden. Waarom deze nieuwe vormen van fan engagement uitgroeien tot onmisbare tools voor de sportwereld.

De turnvrouwen gekozen tot Sportpersoonlijkheden van het Jaar 2020

Het bestuur van de Nederlandse Sport Pers heeft besloten de moedige ex-turnsters als collectief uit te roepen tot de Sportpersoonlijkheden van het Jaar 2020.

Erik van Haren uitgeroepen tot SPORTNEXT Sportjournalistieke Talent van het Jaar 2020

De jury van de SPORTNEXT Prijs voor het Sportjournalistieke Talent heeft Erik van Haren (De Telegraaf) uitgeroepen tot dé belofte van het jaar 2020. De 28-jarige Van Haren is de vaste Formule 1-verslaggever van De Telegraaf en doet via verschillende platforms verslag van de autosport. Kees Jongkind (NOS) is gekozen tot Sportjournalist van het Jaar.

Gecombineerd Para EK in Nederland zet parasport op hoger podium

Voor organisatoren van sportevenementen is perspectief momenteel het grootste probleem. Zeker voor de grotere evenementen is het door de lange aanlooptijd lastig plannen. Voor Eric Kersten, directeur van sportevenementenbureau Team TOC, is het nu ook zoeken naar creatieve oplossingen. Ondertussen ziet hij ook al voorzichtig licht aan het einde van de tunnel door een idee dat anderhalf jaar geleden al ontstond: de Europese Paralympische Spelen in een Nederlandse stad. Kersten merkt dat zowel in Nederland als internationaal het enthousiasme voor dit nieuwe multi-parasportevent groeit.

Nieuw businessmodel Decathlon: marktplaats als one-stop shop voor sportliefhebbers

Een online marktplaats voor sport, welzijn en mobiliteit waar tienduizenden verschillende artikelen te vinden moeten zijn, van adidas tot het eigen huismerk. Met de introductie van de Decathlon Marketplace eind 2020 sorteert de Franse sportretailer voor op een toekomst waarin het bedrijf dé plek moet worden voor consumenten die producten gerelateerd aan sport en bewegen zoeken.

Het laatste sportmarketingnieuws: Explosieve groei gebruik TikTok in Nederland

In de week waarin jonge beleggers de financiële wereld op z’n kop zetten door de aandelen van het bedrijf GameStop met maar liefst 700% te doen stijgen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Digitale creativiteit in sportjaar 2021; wat kunnen we verwachten?

2020 is lelijk ten haring gevaren. En ook al hebben we weinig invloed op het verloop van 2021, we kunnen er wel op blijven anticiperen. Net als we in 2020 al op vele fronten hebben gedaan. Ik deel een aantal ideeën en gedachten die relevant zijn voor komend jaar op het gebied van digitale technieken.

Dit zijn de 30 rijkste voetbalclubs ter wereld in 2020

De gezamenlijke omzet van de 20 rijkste clubs in Europa is in het seizoen 2019/’20 met 12% gedaald naar €8,2 miljard. Het coronavirus en het daaropvolgend (tijdelijk) stilleggen van de competities en spelen zonder publiek is de voornaamste oorzaak van de daling. Ondanks een omzetdaling van €125 miljoen voert FC Barcelona opnieuw de Deloitte Football Money League aan. Ajax staat ook dit jaar in de top 30 met een inkomen van €155,5 miljoen.

Hoe clubs met de kracht van voetbal hun waarde kunnen vergroten

De coronacrisis heeft het bedrijfsmodel van het voetbal verder onder druk gezet. Bijna de helft van alle betaald voetbalorganisaties heeft een negatief eigen vermogen, zo onderzocht accountantsorganisatie NBA. Bovendien zijn veel clubs voor hun inkomsten in grote mate afhankelijk van het bedrijfsleven, dat ook hard geraakt wordt door de pandemie. Corona moet een wake-up call zijn voor het Nederlandse voetbal, vindt Leon Vlemmings. De voormalig algemeen directeur van Helmond Sport stelt samen met een ‘nieuwe club’ het huidige businessmodel in de voetbalwereld ter discussie.

PSV dankzij gamification nog beter in contact met fans

Gamification is voor PSV de perfecte oplossing gebleken om in een tijd waarin het voor supporters niet mogelijk is naar het stadion te komen, als club toch met hen in contact te blijven. Joeri Verbossen, hoofd marketing intelligence bij PSV, blikt tijdens de Marketing Software Summit terug op de inzet en resultaten van gamification van het afgelopen halfjaar. Aan de hand van concrete voorbeelden laat hij zien hoe PSV nu nog beter digitaal in contact staat met de fans.

Het laatste sportmarketingnieuws: Swapfiets en Jumbo-Visma werken samen om fietsen te promoten

In de week waarin er in Nederland een avondklok werd ingesteld, die overigens niet geldt voor topsporters, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Partners en sponsors BVO's optimistisch ondanks coronavirus

Een meerderheid van de sponsors in het betaald voetbal blijft de club trouw door de samenwerking aan het einde van dit seizoen te verlengen. Zij doen dit onder meer omdat het sponsoren van een Eredivisieclub veel nieuwe klanten oplevert. Dat blijkt uit twee grootschalige recente onderzoeken van Markteffect, in samenwerking met de Eredivisie CV en KNVB Expertise.

Kijkcijferkanonnen buitenspel: op naar de topsport-evenementenzomer van 2021?

In maart 2020 kwam de sport tot stilstand omdat de meeste landen openbare bijeenkomsten beperkten en alle bedrijven in niet-essentiële industrieën voor onbepaalde tijd niet (volledig) mochten draaien om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. De verwachte ‘sportzomer’ van 2020 met onder meer de Olympische en Paralympische Spelen en het Europees kampioenschap voetbal werd uitgesteld. Deze evenementen zijn al jarenlang kijkcijferkanonnen, zeker als er medaillekansen voor Nederlandse deelnemers zijn. In dit artikel bespreken we het volgen van sport op televisie in 2020 in vergelijking met voorgaande jaren en kijken we naar het aandeel Nederlanders dat door het wegvallen van sportevenementen niet wordt bediend en de mogelijke maatschappelijke gevolgen daarvan.