Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

Supporters steunen amateurclubs massaal via online acties

De sportwereld verkeert in moeilijke tijden. De breedtesport in Nederland lijdt 700 miljoen euro schade door de coronacrisis. Amateurclubs hebben het op financieel vlak lastig en zijn op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen. Een van de manieren waarop verenigingen geld kunnen ophalen is met rondjevoorjeclub.nl. Via het platform zijn al meer dan 11.000 rondjes gegeven in de virtuele kantine.

Griezmann stopt samenwerking met Huawei: "Sporters gaan zich vaker uitspreken"

Antoine Griezmann maakte vorige week bekend zijn sponsorcontract met Huawei te verscheuren. De Fransman nam dit besluit na berichtgeving van The Washington Post over het zogenaamde ‘Oeigoerenalarm’ waar de Chinese telecomgigant bij betrokken zou zijn. De aanvaller van FC Barcelona symboliseert met deze actie als het ware het jaar 2020 waarin sporters het heft in eigen handen zijn gaan nemen en zich steeds meer uitspreken over maatschappelijke kwesties.

Peter Blangé: 'Coronacrisis heeft ook voor nieuwe inzichten gezorgd'

In het jaar dat Rotterdam Topsport haar 30-jarig jubileum vierde legde het coronavirus de evenementenbranche in Nederland zo goed als plat. Er werd echter niet stilgezeten en alternatieve events en bijeenkomsten werden in korte tijd georganiseerd. In een tweeluik met Rotterdam Topsport-directeur Peter Blangé kijken we terug én blikken we vooruit. In deel 1 spreken we over de belangrijke relatie met partners, nieuwe concepten voor evenementen en het jaar 2021.

TikTok meest gedownloade app van 2020; sport kan nog steeds inspelen op kansen

TikTok was in 2020 de meest gedownloade app ter wereld. Het platform heeft Facebook verstoten van de eerste plek. In het rapport van onderzoeksbureau App Annie worden downloads van iOS en Android bij elkaar opgeteld.

Dit zijn de meest waardevolle esports-teams van 2020

Het coronavirus heeft ook zijn impact gehad op esports. Na jaren van explosieve groei is de gemiddelde waarde van de topteams in 2020 vrijwel gelijk gebleven. Team SoloMid voert de lijst aan met een waarde van 410 miljoen dollar. Het Nederlandse Team Liquid staat op plek 3 met een geschatte waarde van 310 miljoen dollar. Dat blijkt uit de lijst die Forbes heeft gepubliceerd.

Tour de Tietema brengt met eigen wielerteam pad van amateur- naar profrenner in beeld

Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop er verslag werd gedaan van de wielersport. Vanwege het coronavirus moest er dit jaar worden geïmproviseerd. De drie makers werden zélf de hoofdrolspelers in hun eigen serie door op de fiets verschillende uitdagingen aan te gaan. Dit concept sloeg zo goed aan dat besloten werd een wielerploeg te starten. Met het Tour de Tietema Cycling Team willen Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel het pad van amateur- naar profrenner in beeld brengen.

Eyecons geeft sporten zichtbaarheid en legt daarmee een fundament voor de toekomst

Om sporten meer zichtbaarheid te geven, een grotere fanbase op te bouwen en daardoor aantrekkelijker te worden voor sponsors is vijf jaar geleden Eyecons in het leven geroepen. Het platform Eyecons.com zendt live en on demand wedstrijdcontent van verschillende sporten uit. In de coronatijd is Eyecons een uitkomst gebleken voor veel sporten en competities waar toeschouwers niet meer welkom waren bij wedstrijden.

Club Brugge wil met Club ID onderdeel worden van dagelijks leven fans

Het oude lidmaatschapsmodel in het voetbal is dood en begraven. Om supporters te binden en behouden moet je meer waarde bieden als club. Dat is althans het betoog van Club Brugge. De Belgische topclub heeft een nieuwe app ontwikkeld, waarvan Club ID een belangrijk onderdeel is. Met dit nieuwe concept voor fans wil Club Brugge supporters een leven lang aan de club binden.

'Economische effecten sport zijn beperkt, maatschappelijke impact is wel groot'

Sport is meer dan een bijzaak geworden - we wijden een groot deel van ons leven aan sport. Dit heeft nieuwe geldstromen op gang gebracht, die soms botsen met de passie, het fanatisme en de emoties van sportliefhebbers. Jelle Schoemaker gaat in het boek ‘Winnen & Winsten in de sportbusiness’ in op de mythes en retoriek die telkens terugkomen in alle lagen van de sportsector. Voor SPORTNEXT laat hij zijn licht schijnen op de Nederlandse sportwereld, de voorspelbaarheid van competities, de organisatie van de Olympische Spelen en de maatschappelijke impact van sport.

Met digitale activatie Tour de Kans bereikt Jumbo-Visma nieuwe doelgroep

De Tour de France werd dit jaar onder unieke omstandigheden verreden. De renners en ploegen verbleven in een coronabubbel en het aantal toeschouwers langs de weg was beduidend lager dan normaal. Hoe kun je als sponsor en als sportploeg dan toch een partnership activeren? Team Jumbo-Visma maakte gebruik van gamification om op een creatieve manier de connectie en beleving van de Tour de France naar de wielerfans te brengen.

Wat betekent de focus van Disney op streaming voor de sport?

Walt Disney gaat de komende jaren volop inzetten op de verschillende videostreamingdiensten van het bedrijf. Een reorganisatie van de media- en entertainmenttak betekent dat de eigen contentplatforms nog belangrijker gaan worden. De focus van Disney op streaming gaat mogelijk ook gevolgen hebben voor de sportwereld en het sportmedialandschap. Een analyse.

Groei sportsector meer dan gehalveerd vanwege coronavirus

De groei van de sportsector zal in de komende drie tot vijf jaar dalen tot 3,3 procent als gevolg van het coronavirus. Eerder werd nog uitgegaan van een jaarlijkse groei van maar liefst 8 procent. Dat blijkt uit een enquête van PricewaterhouseCoopers (PwC) onder honderden experts uit de sportwereld.

Streamingplatform Buzzer wil de manier waarop we naar sport kijken veranderen

Veel sporten en competities hebben de laatste jaren een hoop kijkers verloren. Dat komt onder meer omdat jongeren over het algemeen minder interesse hebben in sport dan voorgaande generaties. Een Amerikaans bedrijf denkt hier met een nieuw businessmodel verandering in te kunnen brengen. Streamingservice Buzzer hoopt de drempel om naar live sport te kijken te verlagen met een geclusterd aanbod en gepersonaliseerde notificaties.

Hoe Burger King van Stevenage FC het meest populaire team in FIFA 20 maakte

Hoe kun je miljoenen jongeren wereldwijd bereiken, zonder daar heel diep in de buidel voor te hoeven tasten? Bij Burger King hebben ze deze ‘code’ weten te kraken. De fastfoodketen ging in 2019 een samenwerking aan met de Engelse voetbalclub Stevenage FC, dat uitkomt op het vierde niveau in Engeland. Middels een zeer slimme campagne in FIFA 20 werd de tot voor kort onbekende club het meest gekozen team in de populaire voetbalgame.

Corona-proof King of the Court als blauwdruk voor toekomstige sportevents

Als eerste grote sportevenement in Nederland dat sinds de coronacrisis met publiek werd georganiseerd, wist King of the Court veel ogen op zich gericht. Het beachvolleybaltoernooi nieuwe stijl wist niet alleen indruk te maken met de maatregelen en protocollen rondom corona, ook de fanbeleving en het concept zelf konden op veel enthousiasme rekenen. Het evenement maakte duidelijk dat een pandemie geen belemmering voor een succesvol en sfeervol sporttoernooi hoeft te zijn.