Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

Nieuw platform Fighttribe moet vechtlust bij jongeren aanwakkeren

De weg naar succes is vaak minstens zo interessant als het succesverhaal zelf, vinden Hamed Fahimi en Marco Reijken. Daarom starten ze een nieuw platform genaamd Fighttribe, waarvoor mensen met een bewezen vechtlust en trackrecord worden geïnterviewd. Door deze inspirerende verhalen te delen, willen Fahimi en Reijken vechtlust aanwakkeren onder jongeren én geld ophalen voor het goede doel.

Met digitaal congres brengt KNLTB bestuurders en leraren online samen

Hoe blijf je tijdens een pandemie in contact met leden, verenigingsfunctionarissen, leraren en andere vrijwilligers? Het is een vraag waar veel sportbonden zich het hoofd over breken. Nu grote fysieke bijeenkomsten al bijna een jaar niet kunnen plaatsvinden, heeft de KNLTB besloten online ‘samen’ te komen. Tijdens de KNLTB Digitale Congresweek vinden er gedurende een week in totaal 50 online sessies plaats voor verenigingsfunctionarissen en leraren.

TikTok wil zich via samenwerking met UEFA presenteren als dé plek voor voetbalfans

De UEFA en TikTok zijn een samenwerking aangegaan voor EURO 2020. Het is de eerste keer dat een social media-platform als sponsor aanwezig is bij een groot internationaal toernooi van de UEFA. Met het partnership wil TikTok zich verder profileren als dé plek voor voetbalfans.

Dit zijn in 2021 de populairste clubs op social media uit de Vrouwen Eredivisie

De Vrouwen Eredivisie werd afgelopen jaar in een nieuw jasje gestoken. De uitstraling is sterk verbeterd, de wedstrijden zijn vaker (live) op televisie te zien en er wordt actiever gecommuniceerd richting de fans. Na de social media-overzichten van de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie is het nu tijd om de digitale achterban van de 8 clubs in de Vrouwen Eredivisie onder de loep te nemen.

Vooruitblik Super Bowl 55: corona laat op media- en sponsorgebied sporen na

Op zondag 7 februari staat een van de grootste eendaagse sportevenementen ter wereld op het programma: de Super Bowl. Titelhouder Kansas City Chiefs en de Tampa Bay Buccaneers van Tom Brady strijden in nota bene Tampa om de Vince Lombardi Trophy. Het coronavirus zorgde voor een turbulent seizoen waarin veel improvisatie werd gevraagd van clubs, spelers en organisatie. De pandemie laat ook op commercieel gebied zijn sporen na. Aan de hand van een aantal SPORTNEXT thema’s kijken we vooruit naar Super Bowl 55: de climax van een van de de meest opmerkelijke seizoenen in de geschiedenis van de NFL.

Games en quizzen groeien uit tot onmisbare tools voor fan engagement

Zonder supporters in het stadion bij sportwedstrijden en -evenementen, is het voor clubs en organisaties belangrijker dan ooit om online met hun fans in contact te blijven. Naast de gebruikelijke middelen als social media, apps en nieuwsbrieven wordt steeds vaker gebruikt van interactieve quizzen en (mini-)games om de achterban te binden. Waarom deze nieuwe vormen van fan engagement uitgroeien tot onmisbare tools voor de sportwereld.

Nieuw businessmodel Decathlon: marktplaats als one-stop shop voor sportliefhebbers

Een online marktplaats voor sport, welzijn en mobiliteit waar tienduizenden verschillende artikelen te vinden moeten zijn, van adidas tot het eigen huismerk. Met de introductie van de Decathlon Marketplace eind 2020 sorteert de Franse sportretailer voor op een toekomst waarin het bedrijf dé plek moet worden voor consumenten die producten gerelateerd aan sport en bewegen zoeken.

Dit zijn de 30 rijkste voetbalclubs ter wereld in 2020

De gezamenlijke omzet van de 20 rijkste clubs in Europa is in het seizoen 2019/’20 met 12% gedaald naar €8,2 miljard. Het coronavirus en het daaropvolgend (tijdelijk) stilleggen van de competities en spelen zonder publiek is de voornaamste oorzaak van de daling. Ondanks een omzetdaling van €125 miljoen voert FC Barcelona opnieuw de Deloitte Football Money League aan. Ajax staat ook dit jaar in de top 30 met een inkomen van €155,5 miljoen.

Hoe clubs met de kracht van voetbal hun waarde kunnen vergroten

De coronacrisis heeft het bedrijfsmodel van het voetbal verder onder druk gezet. Bijna de helft van alle betaald voetbalorganisaties heeft een negatief eigen vermogen, zo onderzocht accountantsorganisatie NBA. Bovendien zijn veel clubs voor hun inkomsten in grote mate afhankelijk van het bedrijfsleven, dat ook hard geraakt wordt door de pandemie. Corona moet een wake-up call zijn voor het Nederlandse voetbal, vindt Leon Vlemmings. De voormalig algemeen directeur van Helmond Sport stelt samen met een ‘nieuwe club’ het huidige businessmodel in de voetbalwereld ter discussie.

Dit zijn in 2021 de meest populaire clubs op social media in de Keuken Kampioen Divisie

De Keuken Kampioen Divisie is dit seizoen wederom enorm sterk bezet met clubs als NAC Breda, Cambuur, NEC en De Graafschap. Deze verenigingen hebben een grote fanbase, ook op social media. Nadat we vorige week de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

Team Jumbo-Visma zet verhalen achter fietsen centraal bij afscheid van Bianchi

Om de samenwerking tussen Team Jumbo-Visma en Bianchi op een waardige manier af te sluiten, besloot de Nederlandse wielerploeg 28 fietsen met een bijzonder verhaal online te veilen. De wereldwijde campagne ‘Continue the Ride’ leverde veel positieve PR op en voor de 28 unieke Bianchi’s werd een nieuwe eigenaar gevonden.

Social media anno 2021 in de Eredivisie

De tweede seizoenshelft van het seizoen 2020/'21 in de Eredivisie gaat dit weekend van start. Net als de voorgaande drie jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuw jaar de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs is.

De impact van corona op esports en gaming

Het coronavirus had dit jaar niet alleen impact op de traditionele sportwereld, ook esports werd geraakt. Weliswaar niet zo hard als bijvoorbeeld het voetbal, maar de omzet in esports zal dit jaar eveneens dalen. Er zijn echter ook organisaties die juist profiteren van de wereldwijde lockdowns en de daarbij behorende stijging van het aantal gamers en het aantal uur dat er naar games wordt gekeken. Het Nederlandse Team Liquid is een van de teams die hier garen bij spint.

KNBB richt zich met interactieve pooltafel op jongeren bij sportclubs

De pooltafel van de toekomst. Zo zou je de iPool kunnen noemen. De Koninklijke Nederlandse Biljart Bond brengt deze interactieve pooltafel naar Nederland om meer jongeren in aanraking te laten komen met de sport, maar het wil met de innovatie tegelijkertijd ook een maatschappelijke bijdrage leveren. “Met iPool spelen we in op een trend, richten we ons op een groep die niet snel in aanraking komt met pooltafels én helpen we gemeenten en sportverenigingen.”

"Rotterdam moet Papendal 2.0 worden in een stadse omgeving"

In het jaar dat Rotterdam Topsport haar 30-jarig jubileum vierde legde het coronavirus de evenementenbranche in Nederland zo goed als plat. Er werd echter niet stilgezeten en alternatieve events en bijeenkomsten werden in korte tijd georganiseerd. In een tweeluik met Rotterdam Topsport-directeur Peter Blangé kijken we terug én blikken we vooruit. In deel 2 spreekt Blangé over de rol van topsportevenementen voor de uitstraling van een stad en de ambities van Rotterdam Topsport voor de toekomst.