Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

Maatschappelijk betrokken FC Lisse brengt sponsors in beweging

Hoe krijgen we de sponsors in beweging en hoe zorgen we voor meer binding tussen de lokale ondernemers en het eerste elftal? Met deze vraag ging FC Lisse de afgelopen maanden aan de slag. Het resultaat is een even origineel als doeltreffend idee. De sponsors van de club opereren in het seizoen 2020/’21 als ‘schaduwselectie’ en komen elke vrijdag samen om een uur te sporten. Op vrijdag 19 juni was de aftrap met een ‘selectiepresentatie’ in Grand Hotel Huis ter Duin, waar voorheen het Nederlands elftal altijd verbleef.

Fit met TeamNL brengt Nederland, sportbonden en sponsors in beweging

Om Nederland fit en gezond te houden, zette NOC*NSF al snel na de uitbraak van het coronavirus de platforms Fit met TeamNL en Fit met TeamNL Kids op. Jong en oud werden door de TeamNL sporters gemotiveerd in beweging te blijven. We vroegen de initiatiefnemers bij NOC*NSF naar het hoe en waarom van de twee platforms.

AirBadminton als middel om sport toegankelijker en groter te maken

Als een van de eerste landen ter wereld heeft Badminton Nederland de nieuwe sport AirBadminton geïntroduceerd. De bond wil met de sport een nieuwe doelgroep binden en badminton toegankelijker maken. Middels een digitale strategie zijn verschillende verdienmodellen uitgerold en moet (Air)Badminton qua imago een boost krijgen. Matthijs Deken, Manager Marketing Badminton Nederland, en Damian François, namens SportsCloud nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale strategie, over de plannen van Badminton Nederland met AirBadminton.

'Verbondenheid' sleutelwoord voor succesvolle seizoenkaartcampagne FC Groningen

Bij de meeste Eredivisieclubs verloopt de seizoenkaartverkoop voorspoedig. Supporters vanuit het hele land tonen hun clubliefde en verlengen massaal hun seizoenkaarten. FC Groningen is één van die clubs waar nauw wordt samengewerkt met de fans om ook volgend seizoen het stadion vol te krijgen, indien er weer met publiek mag worden gevoetbald. Daarnaast zetten oud-spelers zich in voor de Noorderlingen, die daardoor inmiddels al 500 seizoenkaarten aan arme gezinnen hebben gedoneerd.

PSV brengt fans in contact met spelers via nieuwe technologie

Sportorganisaties zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om supporters te bereiken en te betrekken. Zeker in de coronacrisis is dit van cruciaal belang, omdat het bezoeken van wedstrijden en evenementen nog niet mogelijk is. Een van de nieuwste innovaties op dit gebied is volumetric video, waarmee mensen levensecht worden gevangen in 3D-beelden. PSV is recent als één van de eerste clubs ter wereld met deze techniek aan de slag gegaan.

SportsGen hoopt onlinegastles.nl na succes te laten uitgroeien tot eigen merk

Nadat duidelijk was dat er vanwege het coronavirus voorlopig geen fysieke evenementen meer georganiseerd konden worden, kwam SportsGen in april met een nieuw concept. Het sportmarketingbureau nodigde topsporters, acteurs en artiesten uit een online gastles te geven voor de groepen 3 tot en met 8 in het basisonderwijs. Het initiatief werd een groot succes met bijna 1.600 aangemelde basisscholen en 40.000 leerlingen ‘in de klas’. “Dit biedt zeker kansen voor de toekomst.”

100 bestbetaalde sporters ter wereld; Federer voert lijst aan

Op 38-jarige leeftijd heeft Roger Federer toch nog een primeur te pakken. De Zwitser is voor de eerste keer in zijn carrière de bestbetaalde sporter ter wereld. De tennisser verdiende tussen 1 juni 2019 en 1 juni 2020 106,3 miljoen dollar (94,92 miljoen euro). Mede vanwege de coronacrisis zagen Cristiano Ronaldo (105 miljoen dollar) en Lionel Messi (104 miljoen euro) hun inkomsten slinken, waardoor ze naast de koppositie grijpen. Nederland is niet vertegenwoordigd in de lijst. Naomi Osaka is de bestbetaalde vrouwelijke sporter. De lijst met de 100 bestbetaalde sporters ter wereld wordt jaarlijks samengesteld door het Amerikaanse tijdschrift Forbes.

Staat de Eredivisie aan de vooravond van een revolutie?

De betaald voetbalclubs staan noodgedwongen mogelijk aan de vooravond van een revolutie. Omdat het seizoen 2019/’20 in de Eredivisie niet uitgespeeld kon worden en het onwaarschijnlijk is dat er vanaf 1 september al publiek in de stadions mag, zien de clubs een groot deel van hun omzet verdampen. Wat kan de voetbalwereld doen om de kosten te laten dalen en hoe kunnen clubs hun inkomsten toch verhogen?

Hoe whatsappen met de bondscoach voor meer betrokkenheid bij Oranje zorgde

Tijdens de EK-kwalificatiereeks voor EURO 2020 konden fans van het Nederlands elftal bondscoach Ronald Koeman helpen bij het samenstellen van zijn ideale selectie via het platform Gillette Scout van Oranje. Het platform zorgde onder gebruikers voor meer fanbeleving en grotere betrokkenheid bij het Nederlands elftal. Dat kwam grotendeels door de uitbreiding met een WhatsApp-kanaal waar fans scout-opdrachten van de bondscoach kregen.

Fan engagement in coronatijd: minigames winnen snel aan populariteit

Niet alleen de fysieke sportevenementen en sportwedstrijden zijn grotendeels tot stilstand gekomen vanwege het coronavirus, ook de fantasy games liggen volledig stil. Spellen rondom Tour de France of het EK voetbal zijn voorlopig uitgesteld. Hoe gaan ontwikkelaars hiermee om, en wat zijn alternatieven voor clubs, merken en organisaties om toch in contact te blijven met de achterban? “De vraag naar games is enorm gestegen.”

"Innovatie is noodzakelijk voor sport om uit crisis te komen"

Investeringen in sport en gezondheid bevorderende activiteiten zijn belangrijker dan ooit. Om als sportsector uit de coronacrisis te geraken, is innovatie noodzakelijk. Dat is de boodschap van een groot aantal EU-partners uit de sportsector, verenigd in het SHARE initiatief. Zij roepen overheden op juist nu in sport te investeren.

Hoe Shimano met livesessies en extra nieuwsbrieven haar bereik vergroot

Van de nood een deugd maken. Zo zou je de extra digitale activiteiten van Shimano kunnen noemen. De fabrikant van fietsonderdelen is sinds de coronapandemie online zeer actief, met onder meer livesessies, extra nieuwsbrieven en uitgebreide artikelen met tips en trucs. "We benutten de mogelijkheden die er nu zijn optimaal."

TikTok biedt sportwereld nieuwe kansen in moeilijke tijden

Voetballers die challenges met een wc-rol uitvoeren, schaatsers die dansen met familie, basketballers die allerlei trucjes doen of wielrenners die zogenaamd met elkaar in gevecht gaan. Wie TikTok opent, ziet een enorme hoeveelheid content gemaakt door sporters en sportteams voorbijkomen. De sportwereld is sinds de corona-uitbraak een stuk actiever op TikTok. Het platform biedt dan ook nieuwe kansen in moeilijke tijden.

Eredivisie Shirt Festival biedt vermaak en zorgt voor binding

Wat is het mooiste shirt aller tijden van de Eredivisie? Via een speciaal ontwikkeld platform kunnen fans nu het antwoord op deze vraag geven. Zij kunnen kiezen uit 1.754 voetbalshirts, gedragen door alle clubs die sinds 1956 in de Eredivisie uitkwamen. De verkiezing is relevanter dan ooit in een tijd waarin er niet gevoetbald wordt.

KNWU versterkt positie en vergroot bereik met trainingsapp Fondo

In een tijd waar ongebonden sporten steeds meer aan populariteit wint, gaan sportbonden op zoek naar nieuwe manieren waarmee ze relevant kunnen blijven voor hun leden en ze waarde aan het lidmaatschap kunnen toevoegen. De KNWU introduceerde in 2019 Fondo: een trainingsapp voor de sportieve fietser. Het platform presteert een klein jaar na de introductie boven verwachting.