Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

The Last Dance leert ons dat sportfans snakken naar content

Er is jaren aan gewerkt en er werd al maanden naar uitgekeken: de documentaire The Last Dance over Michael Jordan. Zondag 19 april ging de 10-delige over de beste basketballer aller tijden op ESPN en Netflix in première. Na een week en twee afleveringen kunnen we al één conclusie trekken: sportfans zitten met smart te wachten op verhalen uit de sport.

Virtuele wielerwedstrijden bewijzen waarde in crisistijd

Om de periode zonder sport toch door te komen, worden er wereldwijd online wedstrijden georganiseerd. Zo ook in het wielrennen, waar renners het op een hometrainer virtueel tegen elkaar opnemen in de Ronde van Vlaanderen of Giro d’Italia. Richard Plugge, algemeen directeur van Team Jumbo-Visma, vindt de digitale wedstrijden een ‘waardevolle manier’ om de koersloze periode door te komen.

Rocket League-toernooi KKD testcase voor mogelijk vervolg in esports

Voor het eerst stapt de Keuken Kampioen Divisie in esports. De divisie organiseert 16 mei een online esports-toernooi met de game Rocket League, waar fans namens een van de 16 Keuken Kampioen Divisie-clubs aan mee kunnen doen. Het online evenement is mogelijk de opstap naar meer esports gerelateerde activiteiten voor de Keuken Kampioen Divisie.

'Driehoek content, platforms en technologie essentieel voor sportorganisaties'

Vanwege het coronavirus wordt er wereldwijd op een andere manier met elkaar gecommuniceerd en gewerkt, zo ook in de sportwereld. Alles gaat digitaal, kennisoverdracht verandert en technologie wordt nog meer ingezet om voor je te werken. In de sport wordt de verbinding tussen content, platforms en technologie de komende jaren essentieel. Om je voor te bereiden op deze toekomst is het programma Digital Marketing at Home samengesteld. We vroegen initiatiefnemer Peter Sprenger naar het hoe en waarom achter dit digitale programma.

4x4 Challenge: inzicht in nieuwe beweegvormen dankzij sporten voor het goede doel

Geld voor het goede doel ophalen en tegelijkertijd zoveel mogelijk Nederlanders in beweging laten komen. Dat is in het kort de 4x4 Challenge. De actie geeft dankzij de speciaal ontwikkelde app bovendien inzicht in welke (nieuwe) beweegvormen momenteel populair zijn. “Deze gegevens kunnen in de toekomst erg bruikbaar zijn voor sportbonden en de overheid.”

Big3 werkt met Endemol aan basketbaltoernooi en realityshow tijdens coronacrisis

Hoewel er momenteel wereldwijd nauwelijks sportwedstrijden plaatsvinden, is in de Verenigde Staten het plan opgevat een basketbaltoernooi op te zetten met zestien spelers die gedurende het evenement in quarantaine zitten. Basketbalorganisatie Big3 is hiervoor een samenwerking aangegaan met Endemol om een realityshow te maken.

Nieuw online platform van PSV brengt fans samen

PSV heeft samen met de Brainport Eindhoven-partners een online platform opgezet, waar dagelijks nieuwe content op verschijnt. Met #PSVwestandtogether maken de Eindhovenaren tijdens de coronacrisis content waarmee de club enerzijds zijn maatschappelijke rol vervult en anderzijds de supporters afleiding biedt in moeilijke tijden.

Drone racing: de sport van de toekomst?

Drone racing is het nieuwste fenomeen in de sportwereld. Wereldwijd ontstaan er nieuwe organisaties, het aantal droneracers neemt snel toe en bedrijven beginnen te investeren in de sport. Ook in Nederland is drone racing aan een opmars bezig. Zoomin.TV en FormulaFPV hebben de handen ineengeslagen en willen van drone racing de sport van de toekomst maken.

Olympic Channel moet toekomst van Olympische Spelen zeker stellen

Het Internationaal Olympisch Comité kent een rijke historie en het orgaan staat als een huis, maar ziet zich tegelijkertijd gesteld voor misschien wel de grootste uitdaging in zijn geschiedenis: Hoe houden we de Olympische Spelen in de toekomst aantrekkelijk? Met de Olympic Agenda 2020 werd een eerste aanzet tot verandering gegeven. Een van de punten was de oprichting van een eigen contentplatform. Het Olympic Channel is een van de instrumenten die het IOC inzet om de toekomst van de Olympische Spelen zeker te stellen.

Zo zet Adidas WhatsApp in om direct met fans te communiceren

Meer dan twee miljard mensen van over de hele wereld gebruiken inmiddels WhatsApp. Het is het meest gebruikte berichtenplatform ter wereld en daarmee een ideaal communicatie- en marketingkanaal. Toch zijn er, mede door toedoen van eigenaar Facebook, nog maar weinig bedrijven en organisaties die WhatsApp actief inzetten voor hun marketing. Adidas doet dit wel en heeft succes met de communicatie via het platform.

Hoe het carnavalsshirt van RKC Waalwijk zelfs China en Brazilië bereikte

Van België tot Brazilië; het speciale shirt dat RKC Waalwijk liet maken voor carnaval kon over de hele wereld op belangstelling rekenen. De Waalwijkers creëerden met de actie veel goodwill, wisten extra zichtbaarheid te genereren én haalden middels een veiling ook nog geld op voor een goed doel. “We hebben aangetoond dat het maken van een themashirt goed kan werken.”

Boete voor KNLTB legt bom onder nieuw verdienmodel in de sport

Het businessmodel van de sport is de laatste jaren compleet veranderd. Organisaties en bonden zijn partnerships met merken aangegaan, waarbij het beter leren kennen van fans en leden centraal staat. Want met de juiste data kun je je eigen achterban op maat bedienen én ben je interessant voor sponsors. De boete van 525.000 euro die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aan de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond oplegt voor het onrechtmatig verstrekken van gegevens van leden aan derden, legt echter een bom onder dit nieuwe verdienmodel. Hoe nu verder?

Interview: 'Social media zijn hét kanaal voor storytelling'

De veelgeprezen video’s van Ajax, de Netflix-documentaires van Sunderland en de Formule 1, of het kijkje in de kleedkamer bij Club Brugge. Het aanbieden van goede, authentieke content is tegenwoordig belangrijker dan ooit in de sport. Niet voor niets hebben de media-afdelingen bij sportclubs de afgelopen jaren een prominente plek verworven in de organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw content ook beklijft? Jasper Swelheim van Content Stadium over de ontwikkelingen en trends in deze steeds veranderende markt.

Hoe Maui Jim via sportsponsoring het verschil maakt in de zonnebrillenmarkt

Via partnerships met Manchester United, de ATP en de European Tour bouwde Maui Jim de afgelopen jaren een indrukwekkend sponsorportfolio in de sport op. In de competitieve zonnebrillenmarkt probeert het Amerikaanse merk door middel van sportsponsoring het verschil te maken. De Nederlander Martijn van Eerde, een van de sprekers bij SponsorLive, is als Senior Director Marketing EMEA & APAC onder andere verantwoordelijk voor de sponsorstrategie van Maui Jim in Europa.

Met deze nieuwe digitale strategie wil FC Barcelona haar fans beter leren kennen

FC Barcelona is online de grootste sportclub ter wereld met meer dan 350 miljoen volgers op social media. Om deze leidende positie te behouden, presenteerde de Spaanse topclub aan het begin van 2020 een nieuwe digitale strategie. In dit toekomstplan staat de fan centraal en moeten content en data leiden tot een diepere en betekenisvollere relatie met supporters.