Remco Tervoort

Sinds mei 2016 communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken bij onder andere Livescope. Voorheen NU.nl. Bereikbaar via remco.tervoort@sportsmedia.nl.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

Met deze nieuwe digitale strategie wil FC Barcelona haar fans beter leren kennen

FC Barcelona is online de grootste sportclub ter wereld met meer dan 350 miljoen volgers op social media. Om deze leidende positie te behouden, presenteerde de Spaanse topclub aan het begin van 2020 een nieuwe digitale strategie. In dit toekomstplan staat de fan centraal en moeten content en data leiden tot een diepere en betekenisvollere relatie met supporters.

Hoe Feyenoord en Club Brugge hun supporters bereiken en binden

Anno 2019 geldt in de sportwereld meer dan ooit: wanneer je niet meer opvalt, word je irrelevant. Sportorganisaties concurreren in de strijd om de aandacht van de consument niet alleen meer met andere sportclubs, maar met alle andere media die kunnen worden bekeken. Feyenoord en Club Brugge proberen met content, data en opvallende campagnes hun fanbase uit te breiden en de binding met supporters te vergroten.

Interview: "Gehele Nederlandse fitnessbranche profiteert van groei ClassPass"

ClassPass timmert hard aan de weg in Nederland. Het ‘Netflix van fitness’ haalde begin 2020 nog 285 miljoen dollar binnen om internationaal verder te kunnen groeien, waardoor de sportstart-up nu 1 miljard dollar waard is. Met de nieuwe investering wil ClassPass het aantal aangesloten partners in Nederland het komende jaar meer dan verdubbelen en een breder scala aan activiteiten, lessen en wellness introduceren. "De groei van de fitness- en welnessindustrie is nog lang niet ten einde.”

Zo vergroot LaLiga haar bereik en bekendheid in de Benelux

LaLiga wil op alle gebieden uitgroeien tot de sterkste en meest populaire sportcompetitie ter wereld. Om het merk over de hele wereld te promoten en versterken werd in 2017 een internationale strategie uitgerold en het LaLiga Global Network opgericht. Drie jaar later blijkt deze strategie succesvol met een groeiende fanbase wereldwijd en een forste stijging in inkomsten. Andrea Oriol Valls is als een van de 45 accountmanagers van de organisatie verantwoordelijk voor de promotie van LaLiga in de Benelux.

Vooruitblik op Super Bowl LIV: adverteerders staan weer in de rij

De Super Bowl, een van de grootste eendaagse sportevenementen ter wereld, staat weer voor de deur. De Kansas City Chiefs en San Francisco 49ers strijden op zondag 2 februari in Miami om de Vince Lombardi Trophy. Na een aantal turbulente jaren kwam de NFL dit seizoen weer in rustiger vaarwater terecht en dat is terug te zien in de kijkcijfers en interesse van adverteerders. Aan de hand van vier SPORTNEXT thema’s kijken we vooruit naar Super Bowl LIV: de climax van een opwindend seizoen in de NFL.

Dit zijn de 30 rijkste voetbalclubs ter wereld in 2019

De gezamenlijke omzet van de 20 rijkste clubs in Europa is in het seizoen 2018/’19 gestegen naar €9,3 miljard, een toename van 11% ten opzichte van vorig jaar. FC Barcelona doorbrak als eerste club de barrière van €800 miljoen en voert voor de eerste keer de Deloitte Football Money League aan. Ajax maakt vanwege de successen in de Champions League haar rentree in de top 30, met een inkomen van €199,4 miljoen.

Social media anno 2020 in de Keuken Kampioen Divisie

De Keuken Kampioen Divisie kent dit seizoen met onder meer NAC Breda, NEC, De Graafschap en Roda JC een aantal clubs met een grote fanschare. Maar hoe zit het met de steun op social media? Nadat we vorige week de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

Heroes Den Bosch is in nieuw sponsormodel platform om ICT-talent te werven

Met een nieuw sponsormodel presenteert Heroes Den Bosch zich als platform om ICT-talenten te werven en trainen. De basketbalclub wil niet meer afhankelijk zijn van één hoofdsponsor en zet recruitment en training in als sportsponsoringstrategie. De link tussen data, ICT en basketbal, sport van de statistieken, vormt het uitgangspunt van het model.

Dit zijn de best bekeken sportprogramma’s van 2019

De finale van het WK vrouwenvoetbal tussen Nederland en de Verenigde Staten is het best bekeken televisieprogramma van 2019. Op 7 juli 2019 zagen 5.482.000 mensen hoe de Oranjevrouwen met 2-0 verloren van de topfavoriet. In de top 25 van meest bekeken programma’s staan in totaal 18 sportgerelateerde uitzendingen.

Social media anno 2020 in de Eredivisie

De tweede seizoenshelft in de Eredivisie is dit weekend weer begonnen. Net als de voorgaande twee jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuw jaar de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs is.

Tour de Tietema en Helden gaan verhalen vertellen aan nieuwe generatie sportfans

Tour de Tietema was misschien wel dé mediaverrassing van 2019. Met zijn creatieve video’s waarin hij elke keer een challenge moest uitvoeren liet bedenker Bas Tietema een geheel andere kant zien van de wielersport. In 2020 wordt een volgende stap gezet middels een samenwerking met Helden. Tietema gaat samen met Helden sport- en merkverhalen vertellen aan een nieuwe generatie sportfans.

"In zakelijke sponsoring gaat personalisatie een belangrijke rol spelen"

De wereld van sportsponsoring is de afgelopen jaren sterk veranderd. Van ‘plat’ logo’s plakken is het getransformeerd naar partnerships met volop activaties. Ook in de markt van hospitality en zakelijke reizen worden andere eisen gesteld dan vroeger. ATPI beweegt hierin mee en focust zich in 2020 veel meer op het helpen van bedrijven om hun sponsorcontracten langs de as van hospitality te activeren.

'Onbegrijpelijk dat maar weinig bedrijven geld investeren in vrouwenvoetbal'

De Eredivisie Vrouwen is ondanks alle initiatieven de laatste jaren nog niet tot wasdom gekomen. Het contrast tussen de Oranjevrouwen en de heldinnen uit de nationale competitie kan haast niet groter. De potentie van de Eredivisie Vrouwen is wel duidelijk zichtbaar en de aandacht begint langzaam toe te nemen. Veel volgers van de sport snappen daarom niet niet dat bedrijven weinig geld investeren in vrouwenvoetbal. Dat is een van de uitkomsten uit de enquête die na afloop van ons evenement #WHATNEXT is ingevuld door de aanwezigen.

Dit zijn de best gelezen blogs van 2019 op SPORTNEXT

Wat werd het best gelezen op SPORTNEXT in 2019? In het jaar van Ajax, de OranjeLeeuwinnen en de Dutch Grand Prix wisten jullie ons weer goed te vinden. Met grote dank aan alle bloggers die het afgelopen jaar een bijdrage hebben geleverd, presenteren we hier de top tien best gelezen blogs van 2019.

Azië en VS het 'beloofde land' voor darts

In grote delen van Europa heeft darts zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld. Dankzij miljoenen kijkers, lucratieve tv-contracten en grote sponsordeals zijn darters uitgegroeid tot helden die een goede boterham met hun sport kunnen verdienen. De volgende stap voor dartsbond PDC is voet aan de grond krijgen in nieuwe markten als Azië en de Verenigde Staten. Hoe veel verder kan de dartssport nog groeien?