Artikelen

Hoe #TeamTilburg met lokaal bedrijsleven het topsportklimaat kan versterken

Johan Cruyff Academy-student Eef Kerkhof deed afgelopen jaar onderzoek naar het topsportfonds van de gemeente Tilburg. Haar eigen ervaringen als topsporter kwamen daarbij goed van pas: ze voetbalde bij SC Heerenveen en maakte deze zomer de overstap naar de VS, waar ze aan de Memphis University studeert en in een collegeteam voetbalt. Voor haar eindscriptie won ze dit jaar de SPECO-Award, omdat ze volgens de jury “met haar adviezen de Tilburgse (top)sport echt een stap verder heeft gebracht”. In dit artikel deelt ze haar bevindingen.

Sponsorreport Jaarcongres: New kids on the block

Na ruim twee jaar corona lijkt de hele maatschappij het afgelopen jaar in een enorme stroomversnelling te zijn gekomen. Wat betekent dat voor sponsoring? Wie zijn de nieuwe spelers op de sponsormarkt? Welke branches en bedrijven worden de grote financiers van de toekomst? Op maandag 16 januari staat alles bij het Sponsorreport Jaarcongres in het teken van de New kids on the block!

Meer fanbeleving en marketingkansen met selfietool van Seyu

Dutch Sport Tech Fund, het investeringsfonds voor sporttech-bedrijven, investeert in de Hongaarse scale-up Seyu. Dit bedrijf maakt het voor fans mogelijk om een selfie te delen op schermen in (voetbal)stadions, ook als ze de wedstrijd thuis kijken. Dat biedt fans een betere beleving en levert sportclubs marketingkansen en relevante data op. De tool wordt door Spaanse voetbalclubs als Real Sociedad en Celta de Vigo ingezet en is inmiddels door meer dan 200.000 sportfans gebruikt.

WK-muziek: sportswashing, geld regeert en worstelende artiesten

“Het is weer top. Het is weer toppie!” Over het liedje dat de Toppers met rapper Donnie opnamen voor de reclame van Jumbo is intussen voldoende gezegd en geschreven. Het staat echter symbool voor het ongemak waar Nederlandse artiesten mee worstelen richting het WK. Kunnen ze eigenlijk wel oranjemuziek uitbrengen en hoe moet dat dan klinken? Vanuit de organisatie is dat heel anders: daar worden soundtracks gekozen die simpelweg één doel dienen: het land en de sponsoren promoten. Want “geld, dat doet ertoe bij de FIFA” zei onze bondscoach ooit al.

WPT Amsterdam Open in cijfers: mediabereik onderstreept de hype

Nu het stof van de World Padel Tour Amsterdam Open langzaam is neergedaald, wordt steeds beter zichtbaar hoe groot het succes van de eerste editie van het toernooi is geweest. Niet alleen waren de beste padelspelers ter wereld voor het eerst in Nederland te bewonderen, ook op andere vlakken wist de World Padel Tour Amsterdam Open te scoren.

SponsorLive staat voor de deur: line-up bekend

SponsorLive, het sponsorcongres van de European Sponsorship Association, wordt op donderdag 17 november gehouden in de Docks Dome in Brussel. Nadat eerder al enkele sprekers bekend werden gemaakt, is inmiddels de complete line-up aangekondigd.

"Leg de lat steeds een stukje hoger"

JOGG faciliteert sinds december 2018 het Convenant Gezonde Sportevenementen. Sportmarketingbureau TIG Sports - verantwoordelijk voor de organisatie van het WK Volleybal voor vrouwen - is al sinds de start ondertekenaar van de beweging. De organisaties laten zien dat sport en een gezonde leefstijl goed bij elkaar passen en die gedachte kan prima worden toegepast op evenementen.

Inschrijving van je beste sponsorcase(s) voor SponsorRingen 2022 geopend

Team Jumbo-Visma en Swapfiets, NS en Alzheimer Nederland en de Rabobank met de KNHB: drie samenwerkingen tussen grote namen die prijzen in de wacht sleepten bij de SponsorRingen-editie van 2021. Wie mogen zich in 2022 in het rijtje met beste sponsorcases scharen? Sinds 1 november is de inschrijving voor SponsorRingen editie 2022 geopend!

Elfstedentocht nog altijd meest geliefde sportevenement

Hoewel we in 1997 voor het laatst konden genieten van de finish op de Bonkevaart in Leeuwarden, is de Elfstedentocht voor de Nederlander nog altijd het meest geliefde sportevenement. Uit het recente Sportsector Merkenonderzoek blijkt verder dat het nationale vrouwenhockeyteam van alle Nederlandse sportteams -en clubs het meest wordt bewonderd. Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2010 54.000 respondenten mee.

Eredivisie verlengt samenwerking met SciSports voor competitiebrede prestatieanalyse

De samenwerking tussen Eredivisie en SciSports op het gebied van prestatieanalyse is uitgebreid tot 2025. De verlenging met drie seizoenen betekent dat SciSports een belangrijke rol blijft spelen in het bedienen van de eredivisieclubs met hun dagelijkse werkzaamheden rondom fysieke en tactische wedstrijdinzichten.

SportVibes en WSM gaan samenwerking aan

SportVibes, het sportmarketingbureau uit Delft, breidt uit met een Media & Sports Development tak. Dimitri Bonthuis, die met zijn bureau WSM (Worldwide Sports Management) verhuist naar Delft, gaat als directeur Media & Sports Development aan de slag. De samenwerking is een vervolg van gezamenlijke projecten waar beide partijen bij betrokken zijn.

Logo van Drake prijkt tijdens El Clásico op FC Barcelona-shirt

Zondagmiddag zal FC Barcelona tegen Real Madrid in een ander shirt aantreden dan normaal. Op de plek van hoofdsponsor Spotify staat dit weekend namelijk het silhouet van een uil. Het is het logo van platenlabel en kledinglijn OVO, opgericht door de Canadese rapper Drake. Hij behaalde begin vorig jaar als eerste artiest de vijftig miljard streams op Spotify en wordt daar nu voor in het zonnetje gezet.

Decathlon verandert naam in ‘Nolhtaced’ en gaat omgekeerd winkelen

Op 10 oktober pronkte op drie Decathlon-panden in België plotseling het woord ‘Nolhtaced’. In Gent, Evere en Namen stond de naam van de sportwinkel doodleuk achterstevoren. Een foutje bij het vervangen van de witte letters? Nee! Het blijkt een stunt waarmee Decathlon een maand lang het omgekeerd winkelen aanbiedt: de sportwinkel koopt tweedehands, niet (meer) gebruikte sportkledij terug, herstelt het en verkoopt de kleren vervolgens (met garantie) door. Hiermee wil Decathlon hergebruik aanmoedigen en de koopkracht verhogen.

Managementwijzigingen bij Golazo Nederland

CEO Remco Barbier verlaat Golazo. Hij wil zijn carrière een andere richting geven en kwam in overleg met groeps-CEO Bob Verbeeck en in de beste verstandhouding overeen de samenwerking eind dit jaar te beëindigen. Bob Verbeeck: "Ik wil Remco bedanken voor de verwezenlijkingen die hij samen met het hele team gerealiseerd heeft en wens hem alle succes bij de nieuwe weg die hij wil inslaan."

Eerste editie SportNXT-congres smaakt naar meer

Op vrijdag 30 september vond de eerste editie plaats van SportNXT, hét sportmarketingcongres van Nederland. Het evenement werd georganiseerd door Arko Sports Media, Techonomy, Markteffect, de provincie Gelderland en de Nevobo en vond plaats in het GelreDome te Arnhem, waar de congresbezoekers ‘s avonds nog de WK Volleybalwedstrijd Nederland-België mochten bijwonen.