Artikelen

Arno de Jong meest invloedrijke persoon in sponsoring

Arno de Jong, CMO bij Nederlandse Loterij, is door Sponsorreport uitgeroepen tot meest invloedrijke persoon in de Nederlandse sponsorbranche van het jaar 2021.

Nieuw product Uniek Esports promoot inclusiviteit in gamewereld

Esports en gaming is eigenlijk de meest inclusieve vorm van sport. Voor mensen met een beperking zijn er namelijk allerlei oplossingen bedacht, waardoor ze alsnog hun hobby (of beroep) kunnen uitoefenen. Toch zijn er in de wereld van esports nog maar weinig spelers met een beperking te vinden. Uniek Sporten wil daar verandering in brengen en komt daarom met een nieuw product voor gamers met een beperking: Uniek Esports. Met dit platform wil Uniek Sporten professioneel gamen toegankelijk maken voor iedereen.

Hoe kunnen organisatoren meer mensen bereiken met topsportevenementen?

Een succesvol sportevenement valt of staat in grote mate bij de betrokkenheid van het publiek. Zeker in tijden van corona is het als organisator lastig om interactie tot stand te brengen met je (potentiële) publiek. Digitale alternatieven helpen hierbij en zijn een (deel) van de oplossing. Maar welke innovaties kunnen eraan bijdragen dat organisatoren (nog) meer mensen bereiken en inspireren met topsportevenementen?

Het laatste sportmarketingnieuws: Jumbo en NOC*NSF helpen sportclubs bij creëren gezonde sportomgeving

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

GLORY wil met NFT-marktplaats fanbase vergroten

Als een van de grootste vechtsportorganisaties ter wereld beschikt GLORY over een schatkist aan bijzondere content. Via social media wordt deze content al wijdverspreid én zeer goed bekeken. Nu zet GLORY de volgende stap door hoogtepunten van gevechten via de eigen marktplaats GLORY Smacks aan te bieden als non-fungible tokens.

Formule 1 profiteert ook van wereldtitel ‘nieuwe superster’ Max Verstappen

Na een zinderende ontknoping werd Max Verstappen zondag in Abu Dhabi wereldkampioen in de Formule 1. De Nederlandse coureur van Red Bull Racing versloeg concurrent Lewis Hamilton in de allerlaatste ronde van misschien wel het meest spectaculaire seizoen in de geschiedenis van de autosport. Met zijn wereldtitel treedt Verstappen niet alleen toe tot de groten der aarde in de sportwereld, hij vergroot ook zijn economische impact op de Formule 1.

12 voorbeelden van bijzondere fanconcepten

Fans betrekken en behouden bij de sport is van groot belang. Er zijn allerlei manieren om dit te doen. Ik heb in 2021 elke maand aangegrepen om een 12e man FANconcept te presenteren. Om te inspireren en verbinden over de kracht van sport op fans. In deze blog vind je een overzicht van 12 bijzondere FANconcepten.

Zorgverzekeraars als sportsponsor: een gouden combinatie?

Zorgverzekeraars en de sportindustrie. Het lijkt een voor de hand liggende combinatie, maar tot op heden zijn er weinig (succesvolle) samenwerkingen geweest tussen organisaties uit beide sectoren. Zilveren Kruis en de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) hebben onlangs wel een meerjarige samenwerking afgesloten. Oud-schaatser en chef de mission voor de Winterspelen Carl Verheijen heeft wel een idee waarom zorgverzekeraars nauwelijks de verbinding maken met de Nederlandse sportindustrie.

Sponsor Stories: Red Bull geeft evolutie van sponsoring vleugels met Air Race

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: De Red Bull Air Race.

Het laatste sportmarketingnieuws: Vijf belangrijke trends in sportmarketing

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

De rol van innovatie en technologie bij de groei van Basic-Fit

Basic-Fit is de laatste jaren uitgegroeid tot een merk dat haar leden veel meer biedt dan alleen een plek om te sporten. De grootste fitnessketen van Nederland ontwikkelde recent onder meer een videoplatform, een voedingslijn en een webshop met producten om thuis te fitnessen. Onlangs is ook een nieuwe app geïntroduceerd, waarmee Basic-Fit een volgende stap zet in het zo goed mogelijk op maat bedienen van klanten.

WTA loopt tientallen miljoenen mis na annuleren toernooien in China om zorgen over Peng

De WTA gaat voorlopig geen toernooien organiseren in China en Hongkong. De tennisbond heeft dit besloten vanwege de zorgen die er zijn over Peng Shuai. De Chinese tennisster beschuldigde vorige maand voormalig vicepremier Zhang Gaoli van seksueel misbruik, waarna er twee weken niets van haar werd vernomen. De beslissing van de WTA kan de bond mogelijk tientallen miljoenen euro's aan inkomsten kosten.

Het laatste sportmarketingnieuws: EasyToys hoofdsponsor OKT curling

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Hoe Nike door de metaverse en NFT’s te omarmen toonaangevend blijft

Nike is eigenlijk al sinds de oprichting van het merk een voorbeeld geweest voor andere bedrijven op het gebied van marketing. Anno 2021 blijft het Amerikaanse bedrijf innoveren. Als één van de eerste grote (sport)merken stort Nike nu zich in de ‘nieuwe’ digitale wereld, waar de metaverse, smart contracts en NFT’s een grote rol in spelen. Een inkijkje in de nieuwe digitale strategie van Nike.

Hoe schaken een hit werd op Twitch

Een van de oudste spellen ter wereld is sinds de start van de coronapandemie uitgegroeid tot een hit op Twitch. Schaken werd in korte tijd dankzij de video’s van een topschaker en zijn samenwerking met verschillende influencers immens populair op het streamingkanaal.