Artikelen

Dit zijn de best gelezen blogs van 2021 op SPORTNEXT

Traditiegetrouw beginnen we het nieuwe jaar met een terugblik op het jaar dat achter ons ligt. Ook 2021 verliep turbulent. De sportwereld ging open, grote evenementen konden doorgaan, maar uiteindelijk belandden we toch weer in een lockdown. Op SPORTNEXT probeerden we jullie wederom zo goed mogelijk te informeren over de gevolgen van het coronavirus op de sport(marketing)wereld, maar hielden we ook andere ontwikkelingen nauw in de gaten. We willen hier ook van de gelegenheid gebruikmaken om alle bloggers te bedanken voor hun waardevolle bijdrages. Dan nu: de 10 best gelezen blogs van 2021.

Overzicht: uitzendrechten per sport in Nederland

De aandacht en interesse voor sport is misschien wel groter dan ooit. De strijd om de sportuitzendrechten is daarom hevig. Bekende gezichten en nieuwkomers vechten om de rechten van bekende en minder bekende sporten, toernooien en competities. Het resultaat van deze concurrentie in Nederland is een versplinterd landschap. Tijd voor een overzicht van de sportrechtenmarkt.

Jingle Balls 2021

Sport heeft de kracht om je te raken, stil te laten staan, in contact te brengen en te inspireren. Om extra licht te laten branden rondom de donkere kerst. Te geven om de mensen om ons heen en de fans die we op de tribune missen. Warmte en liefde te delen met elkaar.

EK Futsal als katalysator voor groei zaalvoetbal in Nederland

Van 19 januari tot en met 6 februari 2022 vindt het EK Futsal plaats in Nederland. Het toernooi moet als katalysator voor de sport in Nederland dienen. Daarbij zijn drie doelstellingen geformuleerd: de bekendheid van zaalvoetbal vergroten, volle stadions en het aantal beoefenaars van de sport uitbreiden. Manon Albers (Local Organizing Commitee UEFA Futsal EURO 2022) en Patrick ter Haar (One:Nil) vertellen over de campagne ‘True to the Art’ en de legacy van het evenement.

Het laatste sportmarketingnieuws: KNVB start nieuwe digitale voetbalcompetitie

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

6 fitnesstrends voor 2022

Sinds de start van de coronapandemie is er veel veranderd in de fitnessindustrie. Na een lastige periode lijken de sportscholen wereldwijd weer op de weg terug te zijn. Welke (blijvende) effecten heeft COVID-19 veroorzaakt en wat wordt de rol van innovatie en technologie in de toekomst? In samenwerking met Marcel Boots, Digital Fitness & Innovation Director bij Basic-Fit, presenteren we de 6 fitnesstrends voor 2022.

Arno de Jong meest invloedrijke persoon in sponsoring

Arno de Jong, CMO bij Nederlandse Loterij, is door Sponsorreport uitgeroepen tot meest invloedrijke persoon in de Nederlandse sponsorbranche van het jaar 2021.

Nieuw product Uniek Esports promoot inclusiviteit in gamewereld

Esports en gaming is eigenlijk de meest inclusieve vorm van sport. Voor mensen met een beperking zijn er namelijk allerlei oplossingen bedacht, waardoor ze alsnog hun hobby (of beroep) kunnen uitoefenen. Toch zijn er in de wereld van esports nog maar weinig spelers met een beperking te vinden. Uniek Sporten wil daar verandering in brengen en komt daarom met een nieuw product voor gamers met een beperking: Uniek Esports. Met dit platform wil Uniek Sporten professioneel gamen toegankelijk maken voor iedereen.

Hoe kunnen organisatoren meer mensen bereiken met topsportevenementen?

Een succesvol sportevenement valt of staat in grote mate bij de betrokkenheid van het publiek. Zeker in tijden van corona is het als organisator lastig om interactie tot stand te brengen met je (potentiële) publiek. Digitale alternatieven helpen hierbij en zijn een (deel) van de oplossing. Maar welke innovaties kunnen eraan bijdragen dat organisatoren (nog) meer mensen bereiken en inspireren met topsportevenementen?

Het laatste sportmarketingnieuws: Jumbo en NOC*NSF helpen sportclubs bij creëren gezonde sportomgeving

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

GLORY wil met NFT-marktplaats fanbase vergroten

Als een van de grootste vechtsportorganisaties ter wereld beschikt GLORY over een schatkist aan bijzondere content. Via social media wordt deze content al wijdverspreid én zeer goed bekeken. Nu zet GLORY de volgende stap door hoogtepunten van gevechten via de eigen marktplaats GLORY Smacks aan te bieden als non-fungible tokens.

Formule 1 profiteert ook van wereldtitel ‘nieuwe superster’ Max Verstappen

Na een zinderende ontknoping werd Max Verstappen zondag in Abu Dhabi wereldkampioen in de Formule 1. De Nederlandse coureur van Red Bull Racing versloeg concurrent Lewis Hamilton in de allerlaatste ronde van misschien wel het meest spectaculaire seizoen in de geschiedenis van de autosport. Met zijn wereldtitel treedt Verstappen niet alleen toe tot de groten der aarde in de sportwereld, hij vergroot ook zijn economische impact op de Formule 1.

12 voorbeelden van bijzondere fanconcepten

Fans betrekken en behouden bij de sport is van groot belang. Er zijn allerlei manieren om dit te doen. Ik heb in 2021 elke maand aangegrepen om een 12e man FANconcept te presenteren. Om te inspireren en verbinden over de kracht van sport op fans. In deze blog vind je een overzicht van 12 bijzondere FANconcepten.

Zorgverzekeraars als sportsponsor: een gouden combinatie?

Zorgverzekeraars en de sportindustrie. Het lijkt een voor de hand liggende combinatie, maar tot op heden zijn er weinig (succesvolle) samenwerkingen geweest tussen organisaties uit beide sectoren. Zilveren Kruis en de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) hebben onlangs wel een meerjarige samenwerking afgesloten. Oud-schaatser en chef de mission voor de Winterspelen Carl Verheijen heeft wel een idee waarom zorgverzekeraars nauwelijks de verbinding maken met de Nederlandse sportindustrie.

Sponsor Stories: Red Bull geeft evolutie van sponsoring vleugels met Air Race

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: De Red Bull Air Race.