Artikelen

Sponsor Stories: sport en business gaan hand in hand bij ABN AMRO tennistoernooi

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: ABN AMRO en het tennistoernooi in Ahoy.

Het laatste sportmarketingnieuws: 'Real Madrid sluit miljoenendeal met Saoedi-Arabië'

In de week waarin Fortuna Sittard als eerste Nederlandse club gebruik gaat maken van de diensten van blockchain-bedrijf Chiliz, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Team DSM koppelt topsport aan duurzaamheid en innovatie

Sinds 1 januari 2021 is DSM de nieuwe hoofdsponsor van het voormalige Team Sunweb. De succesvolle wielerploeg van algemeen directeur Iwan Spekenbrink wil samen met de Nederlandse multinational zowel op als naast de fiets successen boeken. Innovatie en duurzaamheid zijn hierbij de sleutelwoorden. “De synergie tussen DSM en de wielerploeg vind je in bijna geen ander partnership.”

Eredivisie hoopt via fantasy football game nieuwe inkomsten aan te boren

De Eredivisie is een samenwerking aangegaan met de fantasy voetbalgame Sorare. Via het platform kunnen fans in digitale spelerskaarten handelen en het tegen elkaar opnemen in vijf-tegen-vijf fantasy games. Met het partnership hoopt de Eredivisie nieuwe, jonge doelgroepen te bereiken én een nieuwe inkomstenbron aan te boren.

Content-clash tussen sportpers en Team Jumbo-Visma

Corona brengt veel nieuwe ontwikkelingen in een stroomversnelling. De wielerploeg Jumbo-Visma presenteerde zich een maand geleden aan de internationale wielerpers op een bijzondere wijze.

Het laatste sportmarketingnieuws: Vijf sportmarketingtrends voor 2021

In de week waarin Mbappé, Haaland, Osaka en Tsitsipás hun naam (nogmaals) vestigden als sporthelden van de toekomst, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Clubhouse: wat zijn de mogelijkheden voor de sportwereld?

De nieuwste hype uit Silicon Valley heet Clubhouse. De audio-app heeft in korte tijd het aantal gebruikers zien verviervoudigen. Wat is Clubhouse precies? Hoe kan de sportwereld het platform gebruiken? En heeft Clubhouse wel bestaansrecht in het toch al overvolle medialandschap? Een eerste kennismaking met de app die de wereld verovert.

Nieuw platform Fighttribe moet vechtlust bij jongeren aanwakkeren

De weg naar succes is vaak minstens zo interessant als het succesverhaal zelf, vinden Hamed Fahimi en Marco Reijken. Daarom starten ze een nieuw platform genaamd Fighttribe, waarvoor mensen met een bewezen vechtlust en trackrecord worden geïnterviewd. Door deze inspirerende verhalen te delen, willen Fahimi en Reijken vechtlust aanwakkeren onder jongeren én geld ophalen voor het goede doel.

Met digitaal congres brengt KNLTB bestuurders en leraren online samen

Hoe blijf je tijdens een pandemie in contact met leden, verenigingsfunctionarissen, leraren en andere vrijwilligers? Het is een vraag waar veel sportbonden zich het hoofd over breken. Nu grote fysieke bijeenkomsten al bijna een jaar niet kunnen plaatsvinden, heeft de KNLTB besloten online ‘samen’ te komen. Tijdens de KNLTB Digitale Congresweek vinden er gedurende een week in totaal 50 online sessies plaats voor verenigingsfunctionarissen en leraren.

Het laatste sportmarketingnieuws: Dafne Schippers verruilt Nike voor adidas

Op Valentijnsdag lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

TikTok wil zich via samenwerking met UEFA presenteren als dé plek voor voetbalfans

De UEFA en TikTok zijn een samenwerking aangegaan voor EURO 2020. Het is de eerste keer dat een social media-platform als sponsor aanwezig is bij een groot internationaal toernooi van de UEFA. Met het partnership wil TikTok zich verder profileren als dé plek voor voetbalfans.

De sportevenementen-kalender van 2021

Veel van de grote evenementen die in 2020 op de planning stonden zijn vanwege het coronavirus uitgesteld naar 2021. Dat betekent een bomvolle sportkalender met als blikvangers het EK voetbal, de Olympische Spelen in Tokio en de terugkeer van de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Naast deze evenementen gaan er in 2021 nog veel meer mooie sportevents plaatsvinden, mits de coronamaatregelen het toelaten. In onze sportevenementenkalender zie je in één oogopslag welke wedstrijden en toernooien je niet mag missen.

Pure Energie wordt naamgever Vrouwen Eredivisie

Pure Energie heeft zich als naamgever verbonden aan de Vrouwen Eredivisie. De hoogste competitie van het Nederlandse vrouwenvoetbal heet vanaf vandaag daarom de Pure Energie Eredivisie Vrouwen. De samenwerking tussen de groene energieleverancier en de Vrouwen Eredivisie loopt tot en met het seizoen 2023/’24 met de intentie tot een langere samenwerking.

Studenten bedenken creatieve oplossingen voor sportsponsoren in coronatijd

Donderdag 4 februari om 12.00 uur was het zover. De eerste 24-uurs hackathon voor studenten van de HBO-opleidingen SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie stond op het punt van beginnen. Deze hackathon werd georganiseerd door sportmarketingbureau Triple Double in samenwerking met de SPECO-opleidingen. In totaal gingen dertig studenten in twee- en drietallen digitaal de strijd aan om creatieve concepten te bedenken voor (hoofd)sponsoren van drie betaald voetbalorganisaties.

Dit zijn in 2021 de populairste clubs op social media uit de Vrouwen Eredivisie

De Vrouwen Eredivisie werd afgelopen jaar in een nieuw jasje gestoken. De uitstraling is sterk verbeterd, de wedstrijden zijn vaker (live) op televisie te zien en er wordt actiever gecommuniceerd richting de fans. Na de social media-overzichten van de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie is het nu tijd om de digitale achterban van de 8 clubs in de Vrouwen Eredivisie onder de loep te nemen.