Pieter van der Meer

Communitymanager bij Arko Sports Media van onder andere Sport & Strategie.

Volg Pieter via:

LinkedIn
Twitter

Door Pieter van der Meer

"Voor de NOS was dit de sportzomer van de vernieuwing"

Met onder meer het EK voetbal, de Tour de France, en de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio is een bomvolle sportzomer achter de rug. Afgezien van het EK voetbal waren bij al die sportevenementen Nederlandse successen te beleven voor de thuiskijker. De NOS heeft die oranjezomer terug kunnen zien in de kijkcijfers. Met de sportuitzendingen werd in totaal 92% van de Nederlanders bereikt, wat neerkomt op 14,8 miljoen mensen die via de NOS-kanalen de sportzomer hebben beleefd. NOS-directeur Gerard Timmer ziet in die resultaten het succes van de contentstrategie van de omroep. “Wij willen zijn waar ons publiek is.”

De Sportautomaat verlaagt drempel om te sporten én biedt kansen aan sportclubs

Tijdens de coronapandemie is het sporten in de openbare ruimte populairder geworden. Maar zonder materialen is het lastig voetballen, tennissen of fitnessen. Daar is een oplossing voor: de Sportautomaat. Sport- en spelmaterialen leverancier Nijha introduceerde deze kast eerder dit jaar in Den Bosch. De gemeente maakt het sporten voor haar inwoners zo laagdrempeliger en tegelijkertijd biedt het kansen voor sportclubs.

'Merken die MVO in esports omarmen hebben iets krachtigs in handen'

Nolan Noordzij combineert in Rotterdam het werk van zijn bureau House of Esports met de functie van buurtsportcoach esports. Noordzij is tot nog toe de enige buurtsportcoach met dit werkterrein in Nederland. Rotterdam loopt daar duidelijk in voorop met de ambities om via esports en gaming jongeren te bereiken. Met die lokale aanpak worden zo maatschappelijke kansen benut, maar Noordzij ziet hierin ook nog volop marketing mogelijkheden. “Het is super waardevol als je ziet welke doelgroepen wij bereiken.”

Gecombineerd Para EK in Nederland zet parasport op hoger podium

Voor organisatoren van sportevenementen is perspectief momenteel het grootste probleem. Zeker voor de grotere evenementen is het door de lange aanlooptijd lastig plannen. Voor Eric Kersten, directeur van sportevenementenbureau Team TOC, is het nu ook zoeken naar creatieve oplossingen. Ondertussen ziet hij ook al voorzichtig licht aan het einde van de tunnel door een idee dat anderhalf jaar geleden al ontstond: de Europese Paralympische Spelen in een Nederlandse stad. Kersten merkt dat zowel in Nederland als internationaal het enthousiasme voor dit nieuwe multi-parasportevent groeit.

KNHB werkt aan 'Marktplaats' voor flexhockey

De KNHB is net als veel andere bonden al langer bezig om het aanbod beter aan te laten sluiten op de ongebonden sporter. De hockeybond ontwikkelde samen met verenigingen al verschillende nieuwe concepten en initiatieven om trainingen en wedstrijden flexibeler aan te bieden. Om deze strategie kracht bij te zetten, zijn nieuwe vormen zoals Hockey7’s en Hockeybootcamp nu ondergebracht onder de paraplu ‘flexhockey’. Met een online platform worden vraag en aanbod van deze flexibele hockeyvormen straks aan elkaar gekoppeld.

Rotterdam haalt met campagne #Lekkerlopentebewegen afhakers terug

"He Rotterdammer! Je kan ook lekker lopen te bewegen!" Met die oproep in een onvervalst Rotterdams worden inwoners van de Maasstad herinnerd aan de sportclub waar ze voor corona nog kwamen. Het Sportbedrijf Rotterdam en Rotterdam Sportsupport willen met de campagne #lekkerlopentewegen vooral de actieve Rotterdammers bereiken die in de afgelopen coronaperiode zijn afgehaakt bij hun sportclub. Met een uitgebreide toolkit, green graffiti op straat en filmpjes worden sporters verleid om weer terug te keren naar hun vertrouwde club of sportschool. Later wordt de campagne ook uitgebreid naar de reeds inactieve Rotterdammer.

Eredivisie Vrouwen komend seizoen vaker live op tv

Een week eerder dan de mannen start op zondag 6 september de Eredivisie Vrouwen met een volledig programma. Bij het begin van het seizoen 2020/21 wordt gelijk een belangrijke stap in de professionalisering van de hoogste vrouwencompetitie gezet. Fox Sports gaat namelijk elke zondag een wedstrijd live uitzenden. Ook NOS gaat vaker aandacht aan de Eredivisie Vrouwen besteden.

Een Tikkie als digitale collecte voor Fonds Gehandicaptensport

In plaats van een collecte langs de deuren houdt Fonds Gehandicaptensport door het coronavirus een digitale collecte voor sporters met een beperking. Met de actie Tik ’n Euro! wil het Fonds de hele sport achter zich krijgen een kleine bijdrage te doen. In de campagne wordt het fonds daarbij geholpen door een brede selectie aan topsporters met onder anderen Sjinkie Knegt, Erik ten Hag, Tess Wester en Churandy Martina. Nike Boor, directeur Fonds Gehandicaptensport: “Dit is een enorme kans, ook voor onze toekomst.”

Curaçao Tennis Legends promoot Curaçao als vakantiebestemming

Onlangs werd op Curaçao de derde editie van de Curaçao Tennis Legends georganiseerd. Het evenement is de opvolger van de AFAS Tennis Classics, wat vijftien jaar een begrip was in de zakelijke markt in Nederland. Bij de verplaatsing van het tennistoernooi naar Curaçao is het belangrijkste ingrediënt, de oud-tennisprofs, hetzelfde gebleven. Door de samenwerking met het Curaçao Tourist Board heeft de marketing van het evenement wel een heel andere insteek gekregen, zegt toernooidirecteur Eric Kersten van Team TOC. "We gebruiken het evenement nu als middel om Curaçao te promoten als vakantiebestemming."

Rotterdam ziet kansen in esports bij citymarketing

De gemeente Rotterdam zet de komende jaren flink in op esports met de ambitie om de esports hoofdstad van Nederland te worden. In het sportbeleid van wethouder Sven de Langen heeft esports sinds dit jaar ook een prominente plek gekregen. Met dat beleid wil hij gaming toevoegen aan de breedtesport en tegelijkertijd wil hij esports gebruiken in de citymarketing van Rotterdam. Tijdens het EsportsX event op 18 oktober in Ahoy zal De Langen meer vertellen over de kansen die hij ziet in de esports voor gemeenten.

Trailrun bij Marikenloop: van noodzaak naar pure fun

Trailrunning is hot op dit moment. Steeds meer hardlopers willen van de gebaande paden af en kiezen voor hardloopevenementen over smalle paadjes, bossen en heuvels. Dat deze uitdagende vorm van hardlopen steeds populairder wordt, was goed te zien bij de eerste trail editie van de Marikenloop. De toevoeging van een trail door de Nijmeegse bossen bleek met 2400 deelnemers aan de start gelijk een schot in de roos. De organisatie speelde hiermee ook in op een andere trend: een terugloop van het aantal vrouwen dat een aparte ladiesrun wil lopen.

Feyenoord en Jumbo laten fans in de regio sparen voor droomdag in De Kuip

Ajax en Hewlett Packard werken samen aan snellere analyse spelersdata