Artikelen

Sponsor Stories: Sparta en de Efteling geloven in sprookjes

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Sparta en de Efteling.

Seppworks wordt onderdeel van Golazo

Seppworks, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in het creëren en organiseren van inspirerende vitaliteitsprogramma’s, wordt onderdeel van Golazo Groep. De activiteiten van Seppworks sluiten naadloos aan bij de welzijnsprogramma’s die Golazo Groep nu al bij bedrijven aanbiedt.

T-Mobile partner van NOC*NSF en TeamNL

T-Mobile is voor de komende vier jaar partner van de sport van NOC*NSF en TeamNL. Beide partijen kondigden op woensdag 8 februari het partnerschap aan in het Olympische stadion van Amsterdam. Daarmee werd er weer een stukje sportgeschiedenis geschreven op heilige grond, met Nederlanders en de sport in Nederland als grote winnaar. Een van de doelen is om de sportdeelname in de breedte te bevorderen en zo bij te dragen aan de ambitie van NOC*NSF om het sportiefste land ter wereld te worden.

WK Veldrijden Hoogerheide maakte ook indruk buiten Nederland en Vlaanderen

Meer dan 150 journalisten uit 15 verschillende landen deden afgelopen week verslag van de 2023 UCI Cyclo-cross World Championships in het Brabantse Hoogerheide. Het evenement, in nauwe samenwerking georganiseerd door het Comité GP Adrie van der Poel en Team TOC, wist zo de harten van crossliefhebbers van over de wereld te veroveren. En dat kwam niet alleen door een episch gevecht tussen Mathieu van der Poel en Wout van Aert, uiteindelijk beslist in het voordeel van de Nederlander.

Dit zijn in 2023 de meest populaire clubs op social media in de Keuken Kampioen Divisie

De Keuken Kampioen Divisie kreeg er dit seizoen met PEC Zwolle, Willem II en Heracles Almelo drie clubs bij met een grote achterban. Samen met ploegen als ADO Den Haag, NAC Breda en Roda JC spelen er nu verschillende teams met een grote fanschare op het één-na-hoogste niveau in Nederland. Nadat we eerder al de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op social media.

Super Bowl LVII: De start van een nieuw NFL-tijdperk

In de nacht van zondag op maandag barst in het State Farm Stadium in Glendale (Arizona) voor 70.000 bezoekers het Super Bowl-spektakel los. De strijd om de Vince Lombardi Trophy gaat dit jaar tussen Kansas City Chiefs en Philadelphia Eagles. In dit artikel bespreken we de belangrijkste zaken op marketing- en mediagebied van deze 57e editie van het grootste eendaagse sportevenement ter wereld.

Nieuwe vacature bij Golazo: Medewerker Finance

Golazo Group is een Europees sportbedrijf en heeft als missie om mensen te motiveren om te bewegen. Het bedrijf richt zich op de ontwikkeling en organisatie van sportevenementen en vitaliteitsprogramma’s, sportmarketing en -media. In Nederland werken ongeveer 100 medewerkers verdeeld over vier onderdelen: Golazo Sports (Rotterdam), Triple Double (Eindhoven), Arko Sports Media (Nieuwegein) en Peak 4 (Amsterdam). Met elkaar organiseren we de grootste en mooiste sportevenementen van Nederland en we helpen bedrijven, sportbonden en -verenigingen bij het realiseren van hun doelen.

“Je moet het juiste aanbod aan de juiste personen kunnen doen, op het juiste moment”

Voetbalclubs kunnen niet achterblijven in de razendsnelle digitale ontwikkelingen van de laatste jaren, want ook de interactie met fans gebeurt meer en meer online. Het liefst wil je alles van hen weten, zodat de database die je als club opbouwt, zo compleet mogelijk is. Vervolgens is het de kunst om al die gegevens op de juiste manier te gebruiken. Om de clubs in de Keuken Kampioen Divisie te helpen met het verzamelen van meer data én om hen hier meer uit te laten halen, startte de Coöperatie Eerste Divisie (CED) een samenwerking met Techonomy en Fanalists.

De meest waardevolle Nederlandse topsporter

Max Verstappen, Lieke Martens, Irene Schouten… het zijn slechts enkelen van de tientallen topsporters die de harten van de Nederlandse sportfans wisten te veroveren. Maar wie van alle Nederlandse sporters heeft volgens de Nederlander de meest sympathieke uitstraling? Zijn we eerder geneigd om een product te kopen wanneer Mathieu van der Poel het aanprijst, of wanneer we Churandy Martina het op televisie zien aanbevelen? Marktonderzoeksbureau Markteffect deed onderzoek naar de waarde van de Nederlandse topsporter

De sportevenementen-kalender van 2023

Door toernooien die nog moesten worden ingehaald na de coronapandemie, waren 2021 en 2022 extreem drukke sportjaren. Dit jaar hebben we bijna geen EK's of WK's meer die eigenlijk een jaar eerder afgewerkt hadden moeten worden, maar nog altijd wacht ons een meer dan boeiend sportjaar. De kans op Nederlands succes is aanwezig, zeker in het schaatsen, wielrennen en de atletiek.

Sponsor Stories: hoe Bavaria en de Formule 1 profiteerden van de Bavaria City Racing

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Bavaria en de Formule 1.

Het laatste sportmarketingnieuws: Unibet en GLORY tekenen exclusief partnership

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Dit zijn in 2023 de meest populaire clubs op social media in de Eredivisie

De tweede seizoenshelft in de Eredivisie is afgelopen weekend van start gegaan. Net als de voorgaande vijf jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuw jaar de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs is.

Nieuw Cambuur-stadion: “DNA van de club is leidend in concept, ontwerp en uitvoering”

Steeds meer voetbalclubs zien in welke (financiële) voordelen het biedt om het stadion niet slechts eens in de twee weekenden te gebruiken, maar ook doordeweeks voor zakelijke bijeenkomsten of maatschappelijke activiteiten. Met behulp van Beewan Sports Experience gaat ook SC Cambuur met haar nieuwe stadion, dat naar verwachting tussen december 2023 en het voorjaar van 2024 speelklaar zal zijn, de stap zetten naar een omgeving waar het zeven dagen per week bruist.

National Cycling League: nieuwe competitie gaat met data voor ultieme fanbeleving

Internationale wedstrijden als de Tour of Utah en de Tour of Californië zijn inmiddels van de kalender geschrapt. De Verenigde Staten kennen nu nog slechts vier UCI-races, maar deze bereiken de grote internationale media niet meer en de middelen ontbreken om grote toppers binnen te halen. Om het professionele wielrennen in Amerika weer op de kaart te zetten én om de vijftig miljoen Amerikaanse hobbyfietsers een competitie te bieden waarin zij 'hun' sport kunnen volgen, start in 2023 de National Cycling League.