Artikelen

Dit zijn de best gelezen blogs op SPORTNEXT van 2022

Traditiegetrouw beginnen we het nieuwe jaar met een terugblik op het jaar dat achter ons ligt. Er gebeurde weer genoeg om een heel boek over te schrijven. Lionel Messi loodste Argentinië naar de wereldtitel op het omstreden WK in Qatar, generatiegenoten Roger Federer en Serena Williams zwaaiden af, Jonas Vingegaard bracht de gele trui naar Parijs en Irene Schouten liet bij de Winterspelen iedereen haar hielen zien. Ook op SPORTNEXT was weer meer dan genoeg moois te beleven. Daarom: de 10 best gelezen blogs van 2022.

Negen factoren voor een succesvol sponsorship in het betaald voetbal

Sponsoring ontstond vanuit de gedachte om een vereniging, team of individuele sporter een warm hart toe te dragen, maar het wordt al jarenlang meer en meer gezien en gebruikt om strategische marketingdoelstellingen te bewerkstelligen. Ook de Eredivisie is commercieel medeafhankelijk van haar sponsorships.

Jingle Balls 2022

Sport heeft de kracht om je te raken, stil te laten staan, energie te geven, in contact te brengen en te inspireren. Om extra licht te laten branden rondom de donkere kerstdagen. Te geven om de mensen om ons heen en om de fans die we op de tribune missen. Om warmte en liefde te delen met elkaar.

Anish Giri tweet vlugger dan zijn schaduw

De online aanwezigheid van topsporters is de laatste jaren groter en groter geworden. Voor, tijdens of na een wedstrijd plaatsen ze een foto en doordeweeks verschijnt nog een filmpje waarin de sponsor aandacht krijgt. Ondertussen groeien hun volgersaantallen gestaag door. Hoewel Instagram inmiddels bekendstaat als het platform waarop sporters het meest van zich laten horen, is Twitter – zeker sinds de opkomst van het online schaken – nog altijd een relevant kanaal voor schakers. Zo ook voor Anish Giri, de Twitterkoning van schakend Nederland.

Drie topvacatures bij Triple Double

Sportmarketingbureau Triple Double heeft drie vacatures openstaan: voor Digital Marketeer, Digital Creative en Online Content Marketeer. Bekijk de volledige vacatureteksten hieronder.

Jumbo-Visma in zee met BetCity als co-sponsor

Vanaf 1 januari 2023 is BetCity co-sponsor van Team Jumbo-Visma. De online kansspelaanbieder is met ingang van het nieuwe jaar te zien op het shirt van de wielerploeg. Het contract loopt tot 1 januari 2025, aangezien shirtsponsoring door online gokbedrijven vanaf die datum niet meer is toegestaan in Nederland.

Vacature bij Reddingsbrigade Nederland

Reddingsbrigade Nederland heeft een vacature voor een Medewerker Beleid en Opleidingen. Lees de volledige vacaturetekst hieronder:

Panini doet intrede in vrouwelijk clubvoetbal met stickeralbum voor Spaanse competitie

Menig voetbalfan zal er meerdere albums mee hebben volgeplakt: Panini-plaatjes. Het Italiaanse stickerbedrijf zag het levenslicht in 1961, brak in internationaal opzicht door bij het WK van 1970 in Mexico en bracht sindsdien talloze verzamelalbums uit voor de grootste toernooien en competities. Zo groeide de naam ‘Panini’ in de loop der jaren uit tot een synoniem voor het begrip ‘voetbalplaatje’. Nu roert de populaire stickerfabrikant zich ook in het vrouwelijke clubvoetbal.

Daikin lanceert kerstcampagne met Wennemars, Ritsma en Rijpma-de Jong

Daikin, voor het vijfde seizoen hoofdsponsor van de KNSB, lanceert een kerstcampagne waarmee fans een tweepersoonsovernachting in Thialf kunnen winnen tijdens het NK Allround & Sprint op 27 en 28 december. In de campagnevideo is opnieuw een glansrol weggelegd voor schaatsiconen Erben Wennemars, Rintje Ritsma en Antoinette Rijpma-de Jong.

Hoe #TeamTilburg met lokaal bedrijsleven het topsportklimaat kan versterken

Johan Cruyff Academy-student Eef Kerkhof deed afgelopen jaar onderzoek naar het topsportfonds van de gemeente Tilburg. Haar eigen ervaringen als topsporter kwamen daarbij goed van pas: ze voetbalde bij SC Heerenveen en maakte deze zomer de overstap naar de VS, waar ze aan de Memphis University studeert en in een collegeteam voetbalt. Voor haar eindscriptie won ze dit jaar de SPECO-Award, omdat ze volgens de jury “met haar adviezen de Tilburgse (top)sport echt een stap verder heeft gebracht”. In dit artikel deelt ze haar bevindingen.

Sponsorreport Jaarcongres: New kids on the block

Na ruim twee jaar corona lijkt de hele maatschappij het afgelopen jaar in een enorme stroomversnelling te zijn gekomen. Wat betekent dat voor sponsoring? Wie zijn de nieuwe spelers op de sponsormarkt? Welke branches en bedrijven worden de grote financiers van de toekomst? Op maandag 16 januari staat alles bij het Sponsorreport Jaarcongres in het teken van de New kids on the block!

Meer fanbeleving en marketingkansen met selfietool van Seyu

Dutch Sport Tech Fund, het investeringsfonds voor sporttech-bedrijven, investeert in de Hongaarse scale-up Seyu. Dit bedrijf maakt het voor fans mogelijk om een selfie te delen op schermen in (voetbal)stadions, ook als ze de wedstrijd thuis kijken. Dat biedt fans een betere beleving en levert sportclubs marketingkansen en relevante data op. De tool wordt door Spaanse voetbalclubs als Real Sociedad en Celta de Vigo ingezet en is inmiddels door meer dan 200.000 sportfans gebruikt.

WK-muziek: sportswashing, geld regeert en worstelende artiesten

“Het is weer top. Het is weer toppie!” Over het liedje dat de Toppers met rapper Donnie opnamen voor de reclame van Jumbo is intussen voldoende gezegd en geschreven. Het staat echter symbool voor het ongemak waar Nederlandse artiesten mee worstelen richting het WK. Kunnen ze eigenlijk wel oranjemuziek uitbrengen en hoe moet dat dan klinken? Vanuit de organisatie is dat heel anders: daar worden soundtracks gekozen die simpelweg één doel dienen: het land en de sponsoren promoten. Want “geld, dat doet ertoe bij de FIFA” zei onze bondscoach ooit al.

WPT Amsterdam Open in cijfers: mediabereik onderstreept de hype

Nu het stof van de World Padel Tour Amsterdam Open langzaam is neergedaald, wordt steeds beter zichtbaar hoe groot het succes van de eerste editie van het toernooi is geweest. Niet alleen waren de beste padelspelers ter wereld voor het eerst in Nederland te bewonderen, ook op andere vlakken wist de World Padel Tour Amsterdam Open te scoren.

SponsorLive staat voor de deur: line-up bekend

SponsorLive, het sponsorcongres van de European Sponsorship Association, wordt op donderdag 17 november gehouden in de Docks Dome in Brussel. Nadat eerder al enkele sprekers bekend werden gemaakt, is inmiddels de complete line-up aangekondigd.