Artikelen

Nu in het magazine: Sport als katalysator voor maatschappelijke thema’s

Het nieuwe SPORTNEXT Magazine staat in het teken van sport en politiek. We kijken wat de gevolgen zijn van het activisme in de sportwereld voor sportmarketing- en sponsoring. Welke sporters en sponsors spreken zich uit over maatschappelijke thema’s? Hoe kan gaming helpen jongeren stimuleren meer te lezen? En welke rol speelt het IOC bij de moeizame relatie tussen sport en politiek?

Zoveel verdienen (Nederlandse) atleten met een medaille op de Winterspelen

De Olympische Spelen zijn voor de meeste sporters het belangrijkste moment uit hun carrière. Het kost bloed, zweet, tranen én veel geld om je te kwalificeren. Maar bij een olympische medaille vaart voor de meeste atleten niet meteen de zilvervloot binnen. De Nederlanders verdienen in Peking 30.000 euro voor een gouden medaille. Sporters uit Hong Kong en Turkije kunnen bij een plak wél rekenen op een astronomisch bedrag.

Collaborerend zwijgen: het IOC en de internationale politiek

Door de Olympische Winterspelen in Peking en het WK voetbal in Qatar is er wereldwijd aandacht voor de moeizame relatie tussen sport en politiek. Het is al 125 jaar een terugkerend thema, zoals blijkt uit vijf voorbeelden uit de sportgeschiedenis: Athene 1896, Tokio 1940, Melbourne 1956, Argentinië 1978 en Sochi 2014.

Bijna twee derde Nederlanders gaat Olympische Winterspelen volgen

De Olympische Winterspelen gaan vrijdag 4 februari officieel van start. Nederland wordt door 42 sporters in 7 verschillende sporten vertegenwoordigd. Het grootste aantal atleten uit ons land is actief in het schaatsen en shorttrack. Dit zijn dan ook de meest populaire sporten voor Nederlanders om te volgen tijdens de Spelen. Een groot deel van Nederland volgt het nieuws uit Peking op de voet, want bijna twee derde van de Nederlanders is van plan het ruim twee weken durende sportevenement te gaan volgen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in samenwerking met Sponsorreport.

Deze innovaties brengen olympisch goud dichterbij voor Nederlandse schaatsers

De Olympische Winterspelen beginnen op vrijdag 4 februari. Een dag later staan met de 3.000 meter voor de vrouwen en de gemengde aflossing bij het shorttrack al de eerste schaatswedstrijden op het programma. Met behulp van verschillende innovaties hopen de Nederlandse schaatsers een voordeel te hebben ten opzichte van de concurrentie. Hoe een windtunnel met zeepbubbels, een schaatspak met een hybride onderbeen en trainen in een hoogtekamer het verschil kunnen maken in Peking.

#FreeUyghurs

Tegenwoordig buitelt iedereen over elkaar heen om zich nadrukkelijk uit te spreken over maatschappelijke thema’s. Vooral in de sport is deze ontwikkeling goed zichtbaar. Knielen als symbool van antiracisme. Regenboogbanden om aandacht te vragen voor diversiteit. Statements over misstanden. De dooddoener ‘sport en politiek zijn gescheiden’ is overleden, behalve wanneer er een persoonlijke prijs voor moet worden betaald.

Het laatste sportmarketingnieuws: 'AZ vindt in BetCity.nl nieuwe shirtsponsor'

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Zo kijk en volg je de Olympische Winterspelen in Peking

Veertien jaar na de Zomerspelen in Peking keren de Olympische Spelen terug in China. Van vrijdag 4 februari tot en met zondag 20 februari vinden de Winterspelen plaats in en rondom de Chinese hoofdstad. Eurosport en de NOS pakken als rechtenhouders weer groots uit om verslag te doen van het evenement. SPORTNEXT gidst je door de Spelen met ons complete media-overzicht.

Dutch GP had ondanks coronabeperkingen grote economische impact

De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix werd kort na afloop door eigenlijk alle betrokkenen al als een succes bestempeld. Onderzoek van de Breda University laat nu zien dat de F1-race ook een flinke economische impact had. De toegevoegde economische waarde voor de gehele regio was 23,2 miljoen euro.

Het laatste sportmarketingnieuws: KNLTB en EY willen padel zichtbaarder maken bij breed publiek

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Sponsor Stories: Koppeling Brandstaff aan ‘Barney’ is middenin de roos

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Brandstaff en Raymond van Barneveld.

Dit zijn in 2022 de populairste clubs op social media uit de Pure Energie Eredivisie Vrouwen

De Pure Energie Eredivisie Vrouwen kreeg er dit seizoen met Feyenoord een grote naam uit het mannenvoetbal bij. In totaal zijn er nu negen clubs actief in de competitie, die blijft winnen aan professionaliteit en populariteit. De grotere zichtbaarheid van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen werpt ook online zijn vruchten af. Na de social media-overzichten van de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie is het nu tijd om de digitale achterban van de 9 clubs in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen onder de loep te nemen.

Vitesse 'verzilvert commerciële kans' door meerjarig partnership met BetCity.nl

Vitesse gaat een samenwerking aan met BetCity.nl. De aanbieder van sportweddenschappen heeft zich voor tweeënhalf seizoen als non-exclusive betting partner aan Vitesse verbonden, met een optie voor nog een jaar. Het partnership werd vrijdag aangekondigd middels een video met Arnhemmer Andy van der Meyde in de hoofdrol.

Bordeaux breekt met shirtsponsor na venijnige tweets over slechte resultaten

De Franse voetbalclub Bordeaux maakt een lastig seizoen door. Ondanks de komst van een aantal ervaren spelers en een gerenommeerde coach verkeert de ploeg in degradatienood in de Ligue 1. Bordeaux is al het hele seizoen het mikpunt van spot, zelfs van de eigen shirtsponsor. Vanwege de tweets waarin Winamax de prestaties van het team belachelijk maakt, is de samenwerking tussen beide partijen stopgezet.

ABN AMRO verlengt langlopende sponsoring World Tennis Tournament met drie jaar

ABN AMRO verlengt de sponsoring van het World Tennis Tournament en het Wheelchair Tennis Tournament met drie jaar tot en met 2025. In 2023 vindt in Rotterdam Ahoy de 50e editie plaats van het tennistoernooi, dat dit jaar opnieuw zonder publiek moet worden gespeeld.